Politiek wil hervorming Publieke Omroep
- Media
- 13 okt 2014 @ 18:56
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - TelevisieRadioPolitiekInnovatieContent
- 13 okt 2014 @ 18:56
- Jeroen Mirck
De Publieke Omroep moet amusement overlaten aan de commerciële zenders en meer ruimte bieden aan externe rtv-makers. Deze plannen presenteerde staatssecretaris Sander Dekker van Media vandaag op de Veronica-boot. Omroepen reageren kritisch, maar in politiek Den Haag oogst de bewindsman veel bijval.
Dekker sprak zich in zijn presentatie onder meer negatief uit over amusementsprogramma's als Ranking The Stars en ook de gouwe ouwe Bananasplit. Volgens een woedende Jan Slagter van Omroep MAX is het niet aan de politiek om zich met de inhoud van programma's te bemoeien.
Ook zijn de omroepen huiverig voor de grotere ruimte voor externe producenten. Dekker, die daarmee aansloot op een advies van de Raad voor Cultuur, wil het bestel openstellen voor nieuwe, externe tv- en radiomakers. Die moeten de concurrentie met de omroepen aangaan en kunnen maximaal de helft van het programmabudget in de wacht slepen.
De Tweede Kamer reageert overwegend positief. Volgens VVD-Kamerlid Ton Elias staat de deur in Hilversum nu voor de helft open. Het was volgens hem noodzakelijk dat het ‘verzuilde en vermolmde omroepbestel’ werd opengebroken. Bovendien leidt de nieuwe aanpak volgens hem tot meer onderscheidende programma’s.
PvdA-woordvoerder Mohammed Mohandis is verheugd dat het kabinet kiest voor ‘een brede publieke omroep met drie zenders, meer mogelijkheden op digitale platforms, en volop kansen voor talentvolle televisiemakers.’ Mohandis reageert daarmee onder meer op het instandhouden van zorgenkindje Nederland 3 (dat tegenwoordig NPO 3 heet).
Ook de oppositie kan zich ten dele vinden in plannen. D66-Kamerlid Kees Verhoeven: ‘Dekker zet stappen richting een moderne publieke omroep: scherper bewaakte kerntaken en openbreken van het bestel voor concurrentie.’ Wel waarschuwt hij: ‘Voorkom kijkcijferblindheid en waak voor marktverstoring met belastinggeld. En zorg dat genrecoördinatoren geen extra bureaucratie geven.’
CDA-Kamerlid Pieter Heerma maakt zich hard voor de regionale omroepen. Hij is vooral blij dat Dekker is teruggekomen van zijn plan om de regionale omroepen te integreren in de landelijke omroep. Een zelfstandige regionale omroep is volgens Heerma van vitaal belang voor de controle op gemeentelijke en provinciale politiek.
De Tweede Kamer debatteert nog over de plannen van het kabinet. Pas na dat debat zal duidelijk worden hoe de toekomst van de Nederlandse Publieke Omroep er precies uit zal gaan zien. Al leert het verleden dat talloze omroepplannen in de loop der tijd zijn aangepast, uitgesteld of in de ijskast zijn verdwenen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- radio
- hervorming
- commerciële omroepen
- omroep
- VVD
- Publieke Omroep
- televisie
- staatssecretaris
- politiek
- PvdA
- CDA
- concurrentie
- Tweede Kamer
- productiebedrijven
- NPO
- D66
- plannen
- Sander Dekker
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers