Géén Utopia: ITV koopt Talpa voor half miljard euro
- Media
- 12 mrt 2015 @ 13:44
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - VerkoopMediaZakelijkTelevisieMakers
- 12 mrt 2015 @ 13:44
- Redactie Media
John de Mol verkoopt Talpa Media voor een recordbedrag van 500 miljoen euro, met uitzicht op ruim het dubbele. De Britse commerciële tv-zender ITV is de koper van De Mols productiebedrijf. De koopsom kan, afhankelijk van de prestaties van Talpa de komende acht jaar en de betrokkenheid van De Mol bij het bedrijf, oplopen tot in totaal 1,1 miljard euro.
De deal is overigens nog niet helemaal in kannen en kruiken, want toezichthouders moeten de overname nog goedkeuren. Die goedkeuring wordt in het tweede kwartaal van dit jaar verwacht.
De Mol blijft, samen met het management en de creatieve staf van Talpa, een belangrijke rol spelen in het ontwikkelen van formats. Talpa groeit internationaal enorm, met name dankzij het succes van talentenjacht The Voice, die inmiddels in 180 landen wordt uitgezonden. Met realityshow Utopia hoopt de tv-producent op een nieuwe internationale kaskraker. In de jaren ontwikkelde Talpa zo'n 75 formats, zoals Battle of the Sexes en Dating in the Dark.
Het Britse ITV is het grootste commerciële televisiebedrijf in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf exploiteert een groep zenders en heeft eigen productiebedrijven, ook in diverse andere landen.
Talpa is 'op de groei' gekocht en wordt ook als zodanig gehonoreerd, zo meldt de Volkskrant. Verdere betalingen van in totaal 600 miljoen euro zijn mede afhankelijk van doelstellingen die gehaald moeten worden rondom het bedrijfsresultaat. Dit resultaat kwam vorig jaar uit op 61 miljoen euro. Groei van de winst in de komende jaren levert De Mol vele miljoenen extra op.
In een eerste reactie zegt John de Mol: 'Voor Talpa geeft dit een fantastische kans op sterke verdere groei. Voor mij persoonlijk betekent deze overname dat ik me geheel kan toeleggen op de creatie van nieuwe content.'
Vorig jaar al waren meerdere partijen geïnteresseerd om Talpa over te nemen. ITV voerde sinds kort exclusieve gesprekken. Het Britse bedrijf acquireert overigens niet de andere speeltjes van Talpa-baas De Mol: radiozenders 538 en Slam!FM, platenlabel 8Ball Music en het belang in SBS Broadcasting.
Lees de FD-analyse van de jarenlange strijd om Talpa.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- koop
- productiebedrijf
- tv
- Talpa
- John de Mol
- zakelijk
- ITV
- televisie
- programma's
- deal
- De Mol
- overname
- The Voice
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing