Omroep MAX boos over boete voor Heel Holland Bakt
- Media
- 2 apr 2015 @ 10:14
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaTelevisiePolitiekMarketing
- 2 apr 2015 @ 10:14
- Redactie Media
Het Commissariaat voor de Media heeft Omroep MAX een boete van 162.000 euro opgelegd omdat Albert Heijn en Bol.com konden profiteren van de merchandising-rechten op het populaire tv-programma Heel Holland Bakt. De publieke omroep is boos over deze forse boete en heeft al laten weten ertegen in beroep te gaan.
'Als het moet tot aan de Raad van State', zegt de toch al nooit op mijn mondje gevallen omroepdirecteur Jan Slagter. Hij noemt de boete van 162.000 euro 'buitenproportioneel hoog'.
Omroep MAX krijgt de boete omdat supermarktketen Albert Heijn en Bol.com allerlei producten verkochten die met het programma te maken hebben. Daardoor heeft moederbedrijf Ahold kunnen profiteren van het succes van het programma, aldus het commissariaat, en dat mag niet.
De omroep heeft dit volgens het CvdM mogelijk gemaakt door de merchandise-rechten op het programma Heel Holland Bakt uit handen te geven. Maar volgens Slagter liggen die rechten bij de BBC, die het oorspronkelijke format The Great British Bake-off uitzendt.
In het contract dat met de Britse omroep werd gesloten stond dat MAX geen merchandise-rechten op het programma zou krijgen en dat het Nederlandse merk en logo zouden worden overgedragen aan de BBC. De Britse omroep sluit volgens Slagter vaker dit soort contracten.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Publieke Omroep
- merchandising
- Ahold
- Commissariaat voor de Media
- Heel Holland Bakt
- Bol.com
- Omroep MAX
- Albert Heijn
- BBC
- programma
- format
- boete
- NPO
- rechten
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
Laatste Nieuws
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers