Digitale krant heeft 1,4 miljoen betalende abonnees

  • Media
  • 28 sep 2015 @ 11:09
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekBereikPrintDigitaalJournalistiek

De krantenwereld heeft het zwaar, maar digitale abonnementen groeien snel. Dit blijkt uit onderzoek van Consultancy.nl. De afgelopen vier jaar liep het totaal aantal betaalde print oplages terug van 3 miljoen naar zo’n 2,6 miljoen. De markt voor digitale krantenabonnementen nam echter in dezelfde periode fors toe – van nog geen 92.000 oplages in 2011 naar bijna 1,4 miljoen aan het einde van 2014.

Dit blijkt uit een analyse van de research-redactie van Consultancy.nl. Wereldwijd was de papieren krantenindustrie afgelopen jaar goed voor een omzet van circa $154 miljard, blijkt uit cijfers van accountants- en advieskantoor PwC. De omzet van papieren kranten loopt volgens het accountancybureau al vijf achtereenvolgende jaren terug en ook voor 2015 verwachten de onderzoekers geen verbetering. Nederland kampt met eenzelfde dalende trend, zo laat onder meer een recent onderzoek van Deloitte zien dat de waarde van de advertentiemarkt in het krantensegment met 30% terugliep tussen 2010 en 2014.

De kaalslag in de Nederlandse krantenwereld wordt pas echt duidelijk wanneer de oplages over een langere periode worden bekeken. Een analyse van Consultancy.nl (aan de hand van data van HOI, het FD, Deloitte en PwC) toont aan dat de vier grotere Nederlandse krantentitels in veertien jaar tijd meer dan 800.000 abonnees hebben verloren, wat neerkomt op circa 40% van hun betaalde oplages.

Het AD, dat in 2005 fuseerde met zeven regionale kranten, boekte de grootste val in oplages (-48%), zowel De Telegraaf als het NRC Handelsblad zagen hun oplages met ongeveer 40% afnemen, terwijl de betaalde oplage van De Volkskrant met een krimp van 31% het minst is gedaald.

Eind vorig jaar telde ons land zo’n 2,6 miljoen print-abonnees, waarvan bijna de helft (46%) in handen is van de grote vier landelijke dagbladen. In 2011 lag dit aantal op iets meer dan 3 miljoen, een daling van 15%. De grootste daling tussen 2011 en 2014 werd in het laatstgenoemde jaar genoteerd, toen het aantal oplages met 172.000 in de min ging.

De Telegraaf mag zich met 455.000 print-abonnees de grootste betalende krant van Nederland noemen, een positie die het al decennia inneemt. AD, Volkskrant en NRC Handelsblad volgen, waarbij het opvalt dat hun marktaandeel in de onderzochte periode ten opzichte van elkaar relatief stabiel is gebleven. De top-10 in termen van oplages wordt afgesloten door Dagblad De Limburger, De Gelderlander, Noordhollands Dagblad, Dagblad van het Noorden en De Stentor en Brabants Dagblad. Het Financieele Dagblad, de grootste zakelijke krant van Nederland, staat met zo’n 46.000 abonnees (65.000 in 2000) op plek 17.

Digitale abonnementen exploderen

In tegenstelling tot de papieren oplages is het aantal betaalde digitale krantabonnementen de afgelopen jaren geëxplodeerd. Het aantal digitale oplages lag in 2011 nog op minder dan 92.000, maar realiseerde de afgelopen jaren een explosieve groei naar bijna 1,4 miljoen in 2014 – een duizelingwekkende stijging van 1400% in minder dan 4 jaar tijd. 99% van deze groei vond tussen 2012 en 2014 plaats. Belangrijkste oorzaken van de snelle groei zijn volgens analisten de opkomst van online, de dalende populariteit van print in zijn algeheel, en nieuwe businessmodellen van uitgevers, waarbij digitale abonnementen steeds vaker worden gebundeld met overige diensten/producten.

Opvallend genoeg ziet het landschap van digitale abonnees er heel anders uit dan de fysieke markt. De enige top-4 papieren speler in de digitale top-10 is De Telegraaf op de 4e plek met 98.000 betaalde digitale oplages. De digitale top-10 wordt aangevoerd door Dagblad De Limburger met meer dan 135.000 betaalde digitale kranten, en ook #2 De Gelderlander en #3 Dagblad van het Noorden hebben meer dan 110.000 betalende digitale klanten. Met een ledenbestand van 57.000 doet het FD het online een stuk beter dan offline, een feit dat ook geldt voor onder meer het Reformatorisch Dagblad en de Provinciale Zeeuwse Courant.

Hier past wel een kanttekening, die Consultancy.nl zelf niet maakt. Zo is het de vraag hoe de verschillende krantenuitgevers hun digitale abonnementen meten. Vaak is namelijk sprake van een combi-abonnement. Wellicht dat Dagblad De Limburger dat anders in kaart brengt dan grote landelijke titels als NRC en de Volkskrant. Dat zou verklaren waarom die laatste kranten zo laag scoren op digitale abonnees. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken