Paul Jansen: 'Telegraaf verzelfstandigt deelredacties'

  • Media
  • 2 sep 2015 @ 09:09
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintMediaJournalistiekZakelijkMediastrategie

Dagbad De Telegraaf zet de omstreden plannen door om vijf deelredacties te verzelfstandigen: Telesport, De Financiële Telegraaf, Vrouw, Privé en Autovisie krijgen een eigen hoofdredacteur en kunnen meer eigen activiteiten gaan ondernemen, bijvoorbeeld online. Dat bevestigt de deze week begonnen Telegraaf-hoofdredacteur Paul Jansen in een interview met NRC Handelsblad.

De deelredacties zouden door deze beslissing meer activiteiten kunnen ontplooien op internet en tv. Dat is nodig om de teruglopende abonnementen en advertenties in print op te vangen. Jansens voorganger Sjuul Paradijs verzette zich fel tegen het verzelfstandigen van deelredacties en moest uiteindelijk het veld ruimen.

Jansen ontkent in NRC dat de Telegraaf-redactie op deze manier wordt ‘opgeknipt’, de grootste grief van Paradijs en het grootste deel van de redactie. Hij blijft naar eigen zeggen eindverantwoordelijk voor alle onderdelen. 

Tientallen arbeidsplaatsen staan door alle veranderingen op de tocht, maar dat wil Jansen niet bevestigen.'In juli heb ik tegen de redactie gezegd dat pijnlijke maatregelen onontkoombaar zijn.' Het lijkt erop dat Jansen in ieder geval gaat snijden in het redactioneel management: De Telegraaf heeft meerdere adjunct-hoofdredacteuren, maar Jansen vindt één plaatsvervanger voldoende. Daaronder volgt wat hem betreft direct een laag met chefs.

De plannen voor de toekomst van de krant moeten nog besproken worden door de redactie, de ondernemingsraad en de leiding van Telegraaf Media Groep (TMG). 'We zijn te lang een konijntje geweest dat in de koplampen blijft staren', aldus Jansen in NRC. 'We komen er niet met minder paperclips en pennen.'

Lees hier het NRC-interview (achter een betaalmuur)



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken