Paul Jansen: 'Telegraaf verzelfstandigt deelredacties'
- Media
- 2 sep 2015 @ 09:09
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintMediaJournalistiekZakelijkMediastrategie
- 2 sep 2015 @ 09:09
- Redactie Media
Dagbad De Telegraaf zet de omstreden plannen door om vijf deelredacties te verzelfstandigen: Telesport, De Financiële Telegraaf, Vrouw, Privé en Autovisie krijgen een eigen hoofdredacteur en kunnen meer eigen activiteiten gaan ondernemen, bijvoorbeeld online. Dat bevestigt de deze week begonnen Telegraaf-hoofdredacteur Paul Jansen in een interview met NRC Handelsblad.
De deelredacties zouden door deze beslissing meer activiteiten kunnen ontplooien op internet en tv. Dat is nodig om de teruglopende abonnementen en advertenties in print op te vangen. Jansens voorganger Sjuul Paradijs verzette zich fel tegen het verzelfstandigen van deelredacties en moest uiteindelijk het veld ruimen.
Jansen ontkent in NRC dat de Telegraaf-redactie op deze manier wordt ‘opgeknipt’, de grootste grief van Paradijs en het grootste deel van de redactie. Hij blijft naar eigen zeggen eindverantwoordelijk voor alle onderdelen.
Tientallen arbeidsplaatsen staan door alle veranderingen op de tocht, maar dat wil Jansen niet bevestigen.'In juli heb ik tegen de redactie gezegd dat pijnlijke maatregelen onontkoombaar zijn.' Het lijkt erop dat Jansen in ieder geval gaat snijden in het redactioneel management: De Telegraaf heeft meerdere adjunct-hoofdredacteuren, maar Jansen vindt één plaatsvervanger voldoende. Daaronder volgt wat hem betreft direct een laag met chefs.
De plannen voor de toekomst van de krant moeten nog besproken worden door de redactie, de ondernemingsraad en de leiding van Telegraaf Media Groep (TMG). 'We zijn te lang een konijntje geweest dat in de koplampen blijft staren', aldus Jansen in NRC. 'We komen er niet met minder paperclips en pennen.'
Lees hier het NRC-interview (achter een betaalmuur).
'Ik wil in mijn eerste jaar een paar grote stappen zetten', zegt Paul Jansen van De Telegraaf in #NRC #media pic.twitter.com/VBwxYO8075
— Flip Schultz (@TakvanSport) September 1, 2015
Afgelopen vrijdag in @JinekLive. Hoofdredacteur Paul Jansen over de toekomst vd @telegraaf http://t.co/mlezbRtDg0
— Mariët Oosterwijk (@Jetsaid) August 31, 2015
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- reorganisatie
- verzelfstandigd
- redactie
- DFT
- ontslagen
- Privé
- Telegraaf
- TMG
- NRC
- krant
- interview
- deelredacties
- hoofdredacteur
- Paul Jansen
- dagblad
- Vrouw
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- [column] Quiet culture Waarom Gen Z voor rust en regie gaat
- Talpa Media verbindt versnipperd medialandschap
Laatste Nieuws
- Makers Oogappels benoemd tot Vriend... 19-11-2025
- Talpa Media verbindt versnipperd... 18-11-2025
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

