'Media Valley' stuurt brandbrief naar Den Haag
- Media
- 5 okt 2015 @ 08:39
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Online gamingJournalistiekPolitiekOverheidMedia
- 5 okt 2015 @ 08:39
- Redactie Media
Meer publiek-private samenwerking in de mediasector, een gelijk speelveld voor toetreders uit het buitenland en een blijvend laag BTW-tarief voor de creatieve industrie. Dat zijn enkele van de tien punten uit een brief aan Den Haag van een brede coalitie van facilitaire bedrijven, producenten, commerciële en publieke omroeporganisaties, gesteund door de lokale overheden van Amsterdam, Utrecht en Hilversum, dat gezamenlijk optrekt als 'Media Valley'.
De open brief (pdf) is gericht aan het kabinet, VVD-staatssecretaris Dekker (Media) en de mediawoordvoerders van de landelijke partijen. De oproep is ondertekend door RTL, SBS, NPO, NOS, Talpa, Endemol en Blue Circle, verschillende facilitaire bedrijven, publieke omroepen en de D66-wethouders Kajsa Ollongren, Jeroen Kreijkamp en Wimar Jaeger van de drie betrokken steden.
Economisch media-knooppunt
De partijen zien in de ‘Media Valley’ (de regio tussen Amsterdam, Hilversum en Utrecht) een economisch knooppunt voor de media-industrie van nationaal belang, vergelijkbaar met Eindhoven voor de design en technologie en Rotterdam voor transport. Ze omschrijven zichzelf als volgt:
'Amsterdam verschaft als creatieve hoofdstad van Nederland werk aan duizenden mensen in oude en nieuwe mediabedrijven. In mediastad Hilversum werken zesduizend mensen bij de publieke en commerciële omroepen, producenten en facilitaire mediabedrijven, en nog eens duizenden bij toeleveranciers. Utrecht is een van de belangrijkste centra voor gaming en cross-overs tussen media en zorg.'
'Media Valley staat onder drukt'
De ondertekenaars noemen de regio van vitaal belang voor de Nederlandse economie. De 'Media Valley' levert content die van belang is voor de identiteit en cohesie van de Nederlandse samenleving. Ze constateren dat de ontwikkeling van de ‘Media Valley’ steeds meer onder druk staat van snelle veranderingen in de media zoals het toetreden van nieuwe spelers en ongelijkheid in wet- en regelgeving tussen binnen- en buitenlandse mediabedrijven.
In de brief stellen de partijen tien punten aan de orde die de 'Media Valley' kunnen versterken. De partijen vragen om aandacht als in de komende week de Mediawet wordt behandeld in de Tweede Kamer. Ze pleite voor een gesprek over de tien genoemde punten en blijvende aandacht voor de belangen van de sector en de regio. Daartoe zal de media valley de contacten met het Binnenhof versterken.
Enorme coalitie mediabedrijven roept Den Haag op: meer aandacht voor ons economisch potentieel http://t.co/IxSOkuOJhw pic.twitter.com/yjWCEQU0qa
— wimar jaeger (@WimarD66) October 4, 2015
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- overheid
- Mediapark
- brief
- Utrecht
- Hilversum
- media
- brandbrief
- BTW
- regering
- politiek
- kabinet
- mediabedrijven
- VVD
- producenten
- Den Haag
- Sander Dekker
- D66
- Media Valley
- Amsterdam
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
Laatste Nieuws
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes