Myjour verliest rechtszaak tegen fotograaf Ferry de Kok
- Media
- 7 okt 2015 @ 12:02
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - VerdienmodellenContentMediaSocial mediaOnline
- 7 okt 2015 @ 12:02
- Redactie Media
Online kiosk Myjour moet fotograaf Ferry de Kok een schadevergoeding betalen voor het zonder toestemming op social media gebruiken van een door hem gemaakte foto. Dit heeft de kantonrechter van de rechtbank Amsterdam bepaald. Myjour deelde op 9 augustus 2014 een link op Facebook en Twitter naar een artikel van Panorama op Myjour.com. De foto behorende bij dit artikel, een portret van Willem Holleeder gemaakt door De Kok, werd volgens Myjour door Facebook automatisch als thumbnail bij de berichten geplaatst, maar daar ging de rechter niet in mee.
Volgens Ferry de Kok heeft Myjour inbreuk gemaakt op zijn auteursrecht door de Holleeder-foto zonder zijn toestemming en zonder naamsvermelding te verspreiden via Facebook en Twitter. De kantonrechter heeft De Kok in het gelijk gesteld. Hoewel het linken naar content op internet niet verboden is, heeft Myjour volgens De Kok zijn foto zelf bij de berichten geplaatst. De rechtbank volgt de redenering van De Kok en noemt het verschijnen van de foto's op social media een nieuwe openbaarmaking.
Automatische thumbnail
Jan Verheul, mede-eigenaar van Myjour, betreurt de uitspraak van de rechter: 'Facebook en Twitter nemen automatisch foto's over van een website waar naar gelinkt wordt. Deze foto verschijnt dan als thumbnail bij het bericht. Zo is dat ook gegaan bij het bericht dat Myjour op 9 augustus 2014 online plaatste. De uitspraak van de rechter is gebaseerd op het auteursrecht dat niet meer past bij deze tijd. Dagelijks delen duizenden personen, bedrijven en instanties berichten op social media waarbij automatisch een foto wordt geplaatst. Betekent dit dan dat iedereen strafbaar is die een artikel met afbeelding deelt op Facebook? De uitspraak suggereert van wel. In onze ogen staat het auteursrecht niet meer in verhouding tot hoe de online wereld werkt.'
Schadevergoeding
Myjour moet een schadevergoeding betalen van 693,75 euro. Dit is een stuk minder dan de 7500 euro die De Kok eiste. De Kok wilde 1250 euro ontvangen voor iedere plaatsing op social media. Daarbij eiste hij nog eens hetzelfde bedrag per foto waarbij zijn naamsvermelding ontbrak. Ook wilde hij nog 1250 euro krijgen per gebruik omdat geen toestemming gevraagd was om het beeld te gebruiken. De kantonrechter acht die eis niet onderbouwd.
Myjour keerde De Kok 'coulancehalve' eerder al 750 euro uit, nadat de fotograaf had geklaagd over het feit dat zijn foto's onrechtmatig op social media waren geplaatst. De door de rechter bepaalde schadevergoeding wordt verrekend met dat bedrag. Het resterende bedrag (56,25 euro) wordt verrekend met de proceskosten van beide partijen, die voor rekening van Myjour komen. Verheul: 'Dat bedrag is inmiddels opgelopen tot ruim 10.000 euro. Een behoorlijk bedrag voor een startup.'
Inmiddels heeft Myjour alle berichten op Facebook en Twitter, waarin verwezen wordt naar de artikelen van uitgevers in de kiosk, verwijderd. De online kiosk beraadt zich nog op een hoger beroep. De online kiosk laat zich een beetje kennen door een foto te verspreiden met de tekst 'Thank you Ferry much.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- fotograaf
- rechter
- startup
- social media
- Ferry de Kok
- thumbnail
- Myjour
- rechtbank
- schadevergoeding
- verlies
- journalistiek
- Willem Holleeder
- kiosk
- Panorama
- auteursrecht
- foto
- rechtszaak
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

