NOM vervangt HOI, maar dagbladcijfers veranderen niet
- Media
- 2 okt 2015 @ 12:57
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - JournalistiekPrintBereikOnderzoekDigitaal
- 2 okt 2015 @ 12:57
- Jeroen Mirck
De oplagecijfers van de Nederlandse dagbladsector zijn sinds deze week vernieuwd. Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) vervangt HOI, maar levert dat ook andere cijfers op? Niet echt, zo lijkt het.
De cijfers zijn niet meer te vergelijken met de cijfers toen Het Oplage Instituut (HOI) ze nog publiceerde, aldus NOM-directeur Irene Petric tegenover het FD. Toch oogt de ontwikkeling van de verschillende oplagen vertrouwd.
De Telegraaf blijft met een betaalde papieren oplage van 450.000 exemplaren het grootste landelijke dagblad. De krant heeft nu ook 28.000 digitale abonnementen. AD en Volkskrant completeren de top-3, waarbij de Volkskrant een opvallend groot aantal digitale lezers heeft: 61.000. Vooral opvallend omdat Consultancy.nl eerder deze week meldde dat de digitale oplagen van alle landelijke dagbladen enorm tegenvielen, uitgezonderd De Telegraaf.
Middagkrant NRC Handelsblad heeft een papieren oplage van 153.000 exemplaren met aanvullend nog 33.000 digitale abonnees. Ochtendkrant NRC.next heeft een papieren en digitale oplage van respectievelijk 32.500 en 13.000. Uitgever Mediahuis wil met een versterking van Next de strijd om de ochtend aangaan met de Volkskrant.
Het FD heeft volgens de NOM-gegevens een papieren oplage van ruim 46.500 stuks. De digitale editie van de zakenkrant telt 15.000 abonnementen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- journalistiek
- kranten
- oplagen
- Irena Petric
- dagbladen
- cijfers
- HOI
- bereik
- Nationaal Onderzoek Multimedia
- NOM
- digitaal
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Neople lanceert AI-platform voor echte samenwerking
- Waslijnactie BOAS kaart modeverspilling aan
- NMO Online breidt fors uit met titels
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij Nationaal Media Onderzoek
- [column] TikTok in mei: álle trends, tools & insights die je...
- Amsterdamser wordt het niet bij Het Parool
Laatste Nieuws
- Amsterdamser wordt het niet bij Het... 12-05-2025
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management