NOM vervangt HOI, maar dagbladcijfers veranderen niet
- Media
 - 2 okt 2015 @ 12:57
 - Link
 - 
  
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - JournalistiekPrintBereikOnderzoekDigitaal
 
- 2 okt 2015 @ 12:57
 - Jeroen Mirck
 
De oplagecijfers van de Nederlandse dagbladsector zijn sinds deze week vernieuwd. Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) vervangt HOI, maar levert dat ook andere cijfers op? Niet echt, zo lijkt het.
De cijfers zijn niet meer te vergelijken met de cijfers toen Het Oplage Instituut (HOI) ze nog publiceerde, aldus NOM-directeur Irene Petric tegenover het FD. Toch oogt de ontwikkeling van de verschillende oplagen vertrouwd.
De Telegraaf blijft met een betaalde papieren oplage van 450.000 exemplaren het grootste landelijke dagblad. De krant heeft nu ook 28.000 digitale abonnementen. AD en Volkskrant completeren de top-3, waarbij de Volkskrant een opvallend groot aantal digitale lezers heeft: 61.000. Vooral opvallend omdat Consultancy.nl eerder deze week meldde dat de digitale oplagen van alle landelijke dagbladen enorm tegenvielen, uitgezonderd De Telegraaf.
Middagkrant NRC Handelsblad heeft een papieren oplage van 153.000 exemplaren met aanvullend nog 33.000 digitale abonnees. Ochtendkrant NRC.next heeft een papieren en digitale oplage van respectievelijk 32.500 en 13.000. Uitgever Mediahuis wil met een versterking van Next de strijd om de ochtend aangaan met de Volkskrant.
Het FD heeft volgens de NOM-gegevens een papieren oplage van ruim 46.500 stuks. De digitale editie van de zakenkrant telt 15.000 abonnementen.
- 
Jeroen Mirck
 - Werkt bij: MarketingTribune
 - Functie: Redacteur
 - Website:http://www.jeroenmirck.nl
 - Profiel »
 
- NOM
 - HOI
 - dagbladen
 - cijfers
 - digitaal
 - kranten
 - oplagen
 - bereik
 - journalistiek
 - Irena Petric
 - Nationaal Onderzoek Multimedia
 
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
 - Inschrijven
 
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
 - ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
 
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
 - Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
 - Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
 - Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
 - Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
 - DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
 
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
 - Klaar voor Black Friday?
 - De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
 - Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
 - Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
 - The State of AI in Customer Experience 2025
 

