NOM vervangt HOI, maar dagbladcijfers veranderen niet
- Media
- 2 okt 2015 @ 12:57
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - JournalistiekPrintBereikOnderzoekDigitaal
- 2 okt 2015 @ 12:57
- Jeroen Mirck
De oplagecijfers van de Nederlandse dagbladsector zijn sinds deze week vernieuwd. Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) vervangt HOI, maar levert dat ook andere cijfers op? Niet echt, zo lijkt het.
De cijfers zijn niet meer te vergelijken met de cijfers toen Het Oplage Instituut (HOI) ze nog publiceerde, aldus NOM-directeur Irene Petric tegenover het FD. Toch oogt de ontwikkeling van de verschillende oplagen vertrouwd.
De Telegraaf blijft met een betaalde papieren oplage van 450.000 exemplaren het grootste landelijke dagblad. De krant heeft nu ook 28.000 digitale abonnementen. AD en Volkskrant completeren de top-3, waarbij de Volkskrant een opvallend groot aantal digitale lezers heeft: 61.000. Vooral opvallend omdat Consultancy.nl eerder deze week meldde dat de digitale oplagen van alle landelijke dagbladen enorm tegenvielen, uitgezonderd De Telegraaf.
Middagkrant NRC Handelsblad heeft een papieren oplage van 153.000 exemplaren met aanvullend nog 33.000 digitale abonnees. Ochtendkrant NRC.next heeft een papieren en digitale oplage van respectievelijk 32.500 en 13.000. Uitgever Mediahuis wil met een versterking van Next de strijd om de ochtend aangaan met de Volkskrant.
Het FD heeft volgens de NOM-gegevens een papieren oplage van ruim 46.500 stuks. De digitale editie van de zakenkrant telt 15.000 abonnementen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- dagbladen
- digitaal
- cijfers
- journalistiek
- kranten
- Irena Petric
- HOI
- bereik
- NOM
- Nationaal Onderzoek Multimedia
- oplagen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing