NOM vervangt HOI, maar dagbladcijfers veranderen niet

NOM vervangt HOI, maar dagbladcijfers veranderen niet
  • Media
  • 2 okt 2015 @ 12:57
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • JournalistiekPrintBereikOnderzoekDigitaal

De oplagecijfers van de Nederlandse dagbladsector zijn sinds deze week vernieuwd. Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) vervangt HOI, maar levert dat ook andere cijfers op? Niet echt, zo lijkt het.

De cijfers zijn niet meer te vergelijken met de cijfers toen Het Oplage Instituut (HOI) ze nog publiceerde, aldus NOM-directeur Irene Petric tegenover het FD. Toch oogt de ontwikkeling van de verschillende oplagen vertrouwd. 

De Telegraaf blijft met een betaalde papieren oplage van 450.000 exemplaren het grootste landelijke dagblad. De krant heeft nu ook 28.000 digitale abonnementen. AD en Volkskrant completeren de top-3, waarbij de Volkskrant een opvallend groot aantal digitale lezers heeft: 61.000. Vooral opvallend omdat Consultancy.nl eerder deze week meldde dat de digitale oplagen van alle landelijke dagbladen enorm tegenvielen, uitgezonderd De Telegraaf.

Middagkrant NRC Handelsblad heeft een papieren oplage van 153.000 exemplaren met aanvullend nog 33.000 digitale abonnees. Ochtendkrant NRC.next heeft een papieren en digitale oplage van respectievelijk 32.500 en 13.000. Uitgever Mediahuis wil met een versterking van Next de strijd om de ochtend aangaan met de Volkskrant. 

Het FD heeft volgens de NOM-gegevens een papieren oplage van ruim 46.500 stuks. De digitale editie van de zakenkrant telt 15.000 abonnementen. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken