Nieuwsplatform Dichtbij.nl deels gestopt door TMG

  • Media
  • 23 nov 2015 @ 11:21
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaOnlineJournalistiekZakelijk

Holland Media Combinatie, onderdeel van Telegraaf Media Groep (TMG), stopt deels met Dichtbij.nl. HMC Heeft vandaag aangekondigd de activiteiten van Dichtbij te staken in het kerngebied Noord-Holland en delen van Utrecht en Zuid-Holland. Het online nieuwsplatform blijft wél actief in Noord-Brabant, Haaglanden en Drechtsteden. Aanleiding voor deze ingreep is de strategische keuze van HMC om samen met TMG nieuwe hyperlocal-initiatieven te ontplooien onder de eigen 'sterke hoofdmerken'. Dichtbij.nl draagt onvoldoende bij aan de winst. In totaal zullen circa 40 banen verdwijnen.

Dichtbij.nl geldt al jaren als toonbeeld van hyperlokaal nieuws, deels geschreven door bewoners en betrokkenen zelf (de zogenaamde 'meeschrijvers'). Zakelijk gezien was het voor TMG echter een blok aan het been: Dichtbij als geheel levert al een aantal jaren een negatieve bijdrage aan het resultaat van het mediabedrijf.

'Geen verbetering in verdienmodel'

Binnen het bestaande verdienmodel van Dichtbij ziet de uitgever geen mogelijkheid voor verbetering van het resultaat. Bovendien heeft Holland Media Combinatie ervoor gekozen om, passend bij de eigen strategie van focus op de hoofdmerken (uitgerold in februari), 'sterke en journalistieke (hyperlokale) content te publiceren op de sites en apps van onder andere eigen titels'. Daarbij denkt HMC onder meer aan Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad en De Gooi- en Eemlander.

Het nieuwe redactiesysteem waarmee binnenkort binnen TMG en HMC gewerkt wordt, maakt de weg vrij voor deze strategische keuze, aangezien het een geautomatiseerde verdeling van het nieuws over de verschillende kanalen mogelijk maakt. Lezers houden hierdoor toegang tot hyperlokaal nieuws, onder andere via bekende en vertrouwde titels, aldus HMC. Adverteerders houden volgens de uitgever 'toegang tot gericht bereik bij de voor hen relevante doelgroepen'.

Dichtbij gaat door in Brabant, Haaglanden en Drechtsteden

De vandaag aangekondigde reorganisatie van Dichtbij.nl bestaat volgens HMC uit een besluit dat in grote lijnen uiteenvalt in drie onderdelen:

  • De activiteiten van Dichtbij in Noord-Brabant, Haaglanden en de Drechtsteden, die een positief rendement laten zien, worden samengevoegd in één vestiging in Eindhoven. 
  • Binnen het kerngebied van Holland Media Combinatie, dat wil zeggen rondom Alkmaar, Haarlem, Leiden, het Gooi, Amsterdam, Amstelveen en Almere, worden alle activiteiten van Dichtbij in het eerste kwartaal van 2016 gestaakt. 
  • In Rotterdam en Utrecht worden de Dichtbij-activiteiten gestopt. Aan een nieuw hyperlokaal initiatief voor deze regio’s wordt gewerkt.
  • TMG schrapt 40 banen

    Met deze reorganisatie komen zo'n 40 arbeidsplaatsen te vervallen, zo meldt HMC. 'Medewerkers die boventallig worden, zullen vallen onder het Sociaal Plan van TMG dat gericht is op begeleiding van werk naar werk. Het vandaag aangekondigde voorgenomen besluit is aan de medezeggenschap voorgelegd. Na afronding van het adviestraject volgt uitvoering op zo kort mogelijke termijn.' De medewerkers van TMG zijn vandaag geïnformeerd.

    Holland Media Combinatie is uitgever van regionale dagbladen, huis-aan-huis bladen en daaraan gerelateerde online activiteiten. De TMG-dochter opereert vanuit een kantoor in Alkmaar.  

    Jeroen Mirck

    Nieuwsbrief

    • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
    • Inschrijven

    Laatste reacties

    Word abonnee en ontvang:

    • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
    • ✔ Korting tot wel €100,- op events

    MarketingTribune | Vacatures

    Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

     

    Job Alert

    MarketingTribune Events


    • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
    • MarketingTribune: meer over marketing en merken