Tijdschrift-app Maggy biedt 'all you can read'

  • Media
  • 14 jan 2016 @ 00:03
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • AppsStartupOnlineVerdienmodellen

De mobiele app Maggy is woensdag gelanceerd. Maggy biedt toegang tot alle artikelen van 30 tijdschriften op de smartphone voor een vast bedrag van 5,99 euro per maand. De startup heeft drie belangrijke tijdschriftuitgevers aan zich weten te binden: Hearst, WPG en New Skool Media.

Vanaf nu is in- en uitzoomen, zoals bij pdf magazines op je smartphone, definitief voorbij, aldus Maggy. Met deze nieuwe app is het eindelijk mogelijk om magazine-content op een prettige manier op je smartphone te lezen. Nu Hearst, WPG en New Skool Media zich hebben aangesloten, lijkt het er op dat uitgevers in Maggy de partner gevonden hebben waarmee ze het aandurven om hun content ‘all you can read’ beschikbaar te stellen.

In gesprek met andere uitgevers

Op dit moment zijn de titels van de uitgevers Hearst, WPG en New Skool Media in de app te vinden. Maggy heeft al een aantal andere uitgevers opgelijnd, en verwacht daarmee snel nieuwe titels te kunnen toevoegen. Doordat de artikelen digitaal worden gepresenteerd, kunnen uitgevers precies zien wat er gelezen wordt. Hoe beter de content van een uitgever wordt gelezen, hoe meer deze verdient. 'Van de inkomsten van Maggy komt 70 procent terecht bij de uitgevers', zegt Michael Croll, mede-oprichter van Maggy. 'We verdelen dit op basis van de tijd die lezers hebben besteed aan artikelen.'

Uitgevers van magazines zien de oplages van hun tijdschriften de afgelopen jaren gestaag dalen. Het lukt ze nog niet hier digitaal een antwoord op te vinden. Croll: 'Wij vinden dat de content van journalisten meer lezers verdient. In ieder magazine dat je nu niet leest, staan minimaal vier artikelen die je wél interessant vindt. Met Maggy heb je maandelijks toegang tot duizenden artikelen, waarvan je er minstens 100 graag zou lezen. Dit is nog geen €0.06 per artikel.'

Nieuw uitgeefmodel 

Het uitgeefmodel is radicaal aan het veranderen, de consumptie van print neemt gestaag af onder mensen tot vijftig jaar oud. Uitgevers worden gedwongen naar nieuwe modellen te kijken. Voorheen bepaalden zij wat de consument te lezen kreeg en in welke vorm, nu bepaalt de consument alles. 'De lezer kiest zijn merk en consumeert content van diverse platforms', zegt Wouter van der Meulen, uitgever bij WPG. 'Maggy is een van die platforms, daarom willen wij dat onze content ook hier beschikbaar is.'

Gebruikers van Maggy krijgen bij de lancering de beschikking over 30 bekende Nederlandse tijdschriften. Een greep uit de beschikbare titels:

  • Hearst: Cosmopolitan, Quote, Elle, Men's Health, Esquire, Harpers Bazaar
  • WPG: Vrij Nederland, Runner's World
  • New Skool Media: Kijk, Vorsten, Delicious, Formule 1, 90 Minutes

Maggy is nu gratis te downloaden voor iOS, de Android-versie volgt snel. De Nederlandse startup is in 2015 opgericht door ondernemers Michael Croll en Rutger Tijkotte. Het concept werd bedacht vanuit hun mediabedrijf Sirimedia, dat gevestigd is in Amsterdam. Maggy kreeg begin 2015 een subsidie van 61.450 euro van het Stimuleringsfonds voor de Pers, gericht op persinnovatie. Met dit geld is het prototype ontwikkeld, waarmee Maggy uitgevers aan boord heeft gekregen. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken