Nederlanders merkvast bij persoonlijke verzorging
- Media
- 1 mrt 2016 @ 00:05
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - MerkenMarketingDoelgroepOnderzoek
- 1 mrt 2016 @ 00:05
- Sjaak Hoogkamer
Mannen vinden het merk scheermesjes belangrijker dan het merk bier. Moeilijk te geloven, maar toch waar. Zo blijkt onder meer uit het recente brancheonderzoek van BrandDeli dat inzicht geeft in de merkvoorkeuren van vrouwen en heren als het gaat om persoonlijke verzorging. Belangrijke learning voor adverteerders: gebruik echte - soms iets dikkere - mensen en zorg voor een realistisch aspiratieniveau.
Nederlanders zijn behoorlijk merkvast wanneer het gaat om producten voor het uiterlijk, en in het bijzonder voor producten voor het gezicht. Mannen zijn vooral merkvast in hun keuze voor scheermesjes: 74% heeft een sterke voorkeur voor een specifiek merk. Maar het merk deodorant en tandpasta is ook belangrijk: mannen vinden dit zelfs belangrijker dan het merk bier of koffie dat zij drinken.
Vrouwen zijn zelfs nog meer verknocht aan hun favoriete merk deodorant en tandpasta en zijn daarnaast ook merkvast als het gaat om haar- en gezichtsproducten. De Nederlandse consument zal naar eigen zeggen niet snel op deze producten bezuinigen door voor een goedkoper (huis)merk te kiezen.
Kwaliteit belangrijker dan prijs
Merkvoorkeur wordt vooral bepaald door de kwaliteit (51%), betrouwbaarheid (49%) en gebruikersgeschiedenis (49%) van beauty- en verzorgingsproducten, de prijs speelt een kleinere rol (24%). Toch geeft ruim 1 op de 3 consumenten aan regelmatig nieuwe producten uit te proberen wanneer deze in de aanbieding zijn. Vooral de vrouwelijke millennial is bereid nieuwe beauty- of verzorgingsproducten te proberen. Van alle ondervraagden besteden vrouwen tussen de 20 en 34 jaar de meeste aandacht aan het uiterlijk, en 42% ziet het zelfs als een moment van ontspanning. Beauty- en verzorgingsproducten zijn voor deze groep influentials een dankbaar onderwerp van gesprek: 36% praat regelmatig met vrienden en vriendinnen over reclame. Dit is een fors Word of Mouth-potentieel onder deze doelgroep, in een branche waar merken een grote rol spelen.
Tv-reclame blijft een belangrijke rol spelen voor informatie over nieuwe beauty- en verzorgingsproducten, gevolgd door gesprekken met de partner of vrienden. Vrouwen doen daarnaast ook vaker dan mannen inspiratie op via magazines en social media. 46% Van de Nederlanders zegt wel eens beauty- en verzorgingsproducten te kopen die zij kennen van reclame.
Mannen en vrouwen zijn het er over eens dat veel van de huidige, vaak internationale reclame niet erg geloofwaardig is (mannen: 61%, vrouwen: 58%). Vrouwen verwijzen vooral naar het onrealistische schoonheidsideaal, en zijn blij met merken als Dove die real life mensen laat zien. In een paar reacties: ‘Gewoon de Hollandse vrouw in beeld, maatje meer maakt niet uit’ en ‘Ik hoor liever wat de echte gebruiker ervan vindt, de voors en tegens.’ Mannen storen zich vooral aan ongeloofwaardige beloftes in reclame, en roemen merken als Nivea en Axe die humor combineren met mooie beelden en een duidelijke boodschap.
Lokale beauty-activaties
De resultaten onderstrepen volgens Frank van Eijk, marketing research specialist bij BrandDeli, het belang van gerichte communicatie in de beauty- en verzorgingsbranche en lokale relevantie. ‘Dankzij lokale samenwerking en activaties kunnen adverteerders zorgen voor meer relevantie en betrokkenheid met de Nederlandse consument. BrandDeli biedt met zijn zenderpakket voldoende mogelijkheden om dat te bereiken.’
Door op regelmatige basis te investeren in brancheonderzoek blijft BrandDeli op de hoogte van zijn doelgroepen en wat er speelt in specifieke markten, en kan het bureau adverteerders nuttige informatie geven. Het bovenstaande onderzoek is uitgevoerd onder 668 mannen en vrouwen in Nederland in de leeftijd 20 t/m 49 jaar, afkomstig uit het inVotes panel van onafhankelijk onderzoeksbureau No Ties.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- BrandDeli
- man
- persoonlijke verzorging
- scheermesjes
- merken
- badkamer
- brancheonderzoek
- bereik
- zeep
- vrouw
- beauty
- doelgroep
- tandpasta
- onderzoek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [update] Bevriezing BTW op lezen, sport en cultuur nog onzeker
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- [column] Radio killed the video star
- [column] ... want hier krijg ik het benauwd
Laatste Nieuws
- Advertentieverkoop FilmBox vanaf... 20-11-2024
- Minister wil verlenging concessie... 20-11-2024
- Nieuwe merkcampagne Trouw live20-11-2024
- Voetbal International wint gouden... 19-11-2024
- 19-11-2024
- Ton Rozestraten: 'Relevantie... 19-11-2024