Blendle-concurrent Myjour stopt eind maart
- Media
- 3 mrt 2016 @ 10:46
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - JournalistiekVerdienmodellenContentOnlineMedia
- 3 mrt 2016 @ 10:46
- Jeroen Mirck
Na vier jaar stopt online kiosk Myjour ermee. De oprichters van de Blendle-concurrent melden dat het hen niet is gelukt om een succesvol verdienmodel te ontwikkelen voor het lezen van losse artikelen. De website gaat eind maart 'op zwart'.
Eind vorig jaar besloot Myjour al tot een ‘strategische heroverweging’, maar die heeft naar nu blijkt niet tot haalbare nieuwe inzichten geleid. Daarom trekken de initiatiefnemers nu de stekker uit hun kiosk.
Diverse uitgevers hebben hun artikelen de afgelopen vier jaar via Myjour aangeboden, waaronder Sanoma, TMG, New Skool Media, Reed Business, Pijper Media, Hearst Magazines, De Persgroep en NRC Media, maar ook uitgevers van niche-titels en vakbladen.
'Digitale content en rechten niet op orde'
'Waar we ons vooral op hebben verkeken', meldt mede-oprichter Jan Verheul, 'is dat de uitgevers hun content drie jaar geleden nog niet op orde hadden. Het was nog niet of slecht digitaal beschikbaar en het auteurs- en beeldrecht was niet goed vastgelegd voor het online aanbieden van artikelen.'
Wat die rechten betreft kreeg Myjour zelf de deksel op de neus: fotograaf Ferry de Kok spande met succes een rechtszaak aan tegen de kiosk vanwege het opnieuw publiceren van een foto zonder toestemming.
Het verschil tussen Myjour en de belangrijkste (en wél succesvolle) concurrent Blendle is volgens Verheul dat die laatste zich niet alleen op uitgevers richt, maar ook op journalisten, onder meer via ThePostOnline en Reporters Online. 'Het blijkt achteraf dat de journalisten meer het verschil hebben gemaakt doordat zij snel een groot publiek van lezers wisten te bereiken.'
Overname door TMG afgeketst
Er zijn nog gesprekken gevoerd over een overname van Myjour, maar zonder succes. Verheul: 'We zijn anderhalf jaar in gesprek geweest met TMG om Myjour voort te zetten in een heel gaaf regionaal concept. Helaas heeft dit nergens toe geleid.'
Op dit moment heeft Myjour 40.000 gebruikers, waarvan 5% daadwerkelijk een tegoed kocht. De oprichters hopen de techniek achter de site in de toekomst voor andere doelen te kunnen inzetten.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Blendle
- online
- content
- uitgevers
- digitaal
- Myjour
- media
- verdienmodel
- Jan Verheul
- journalistiek
- businessmodel
- rechtszaak
- kiosk
- gestopt
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] Radio killed the video star
Laatste Nieuws
- [update] Bevriezing BTW op lezen,... 14-11-2024
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda... 14-11-2024
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024