Blogger moet 'verkochte' vlogs melden van reclamecode
- 13 apr 2016 @ 13:09
- Jeroen Mirck
De Reclame Code Commissie heeft kritisch geoordeeld over promotie van beddenwinkel Swiss Sense in vlogs van Beautygloss-blogger Mascha Feoktistova. Daarmee wordt de Reclamecode Social Media (RSM) overtreden.
Op 15 januari 2016 is via het YouTube-kanaal Vloggloss een video gepubliceerd waarin te zien is hoe blogger Mascha Feoktistova een winkel van Swiss Sense bezoekt en zich daar verdiept in verschillende matrassen en beddengoed. Drie dagen later wordt een vlog geplaatst waarbij de webshop van de beddenfabrikant wordt bekeken en een kortingscode wordt genoemd. Op de website van Swiss Sense zijn de vlogs embedded, waardoor zij vanaf de website bekeken kunnen worden.
Bij de RCC is geklaagd dat deze manier van reclamemaken 'sluw' is, zo meldt IE-advocaat Joost Becker van Dirkzwager. 'Het begint redelijk onschuldig voor de nietsvermoedende kijker, omdat iedereen wel eens een bed koopt. Drie dagen later noemt de vlogger, die meer dan 180.000 abonnees heeft, opeens een kortingscode van verweerder aan alle kijkers. Dit is natuurlijk geen toeval, zo luidt de klacht tegen de vlogs. Een dag later verschijnt op de website van Swiss Sense een artikel over het feit dat de vlogger ‘toevallig’ de beddenwinkel heeft bezocht. In het artikel wordt gelinkt naar de beide vlogs.'
'Boodschap van vlogger is beïnvloed'
Volgens de klacht wordt onder de vlogs nergens vermeld dat het een samenwerking betreft. De klager beroept zich op de Reclamecode Social Media (RSM), en stelt dat de geloofwaardigheid van de boodschap van de vlogger is beïnvloed door de relatie met Swiss Sense. Daarmee zou de video in strijd zijn met de RSM.
Swiss Sense verweert zich in de kern met de stelling dat de inhoud van de vlog volledig is bepaald door de vlogger. Het bedrijf zegt de inhoud niet te hebben beïnvloed of mede bepaald. De boodschap van de vlogger is dus niets anders dan haar persoonlijke ervaring, dus is er volgens de beddenfabrikant geen zogenoemde 'relevante relatie' zoals bedoeld in de RSM.
De RCC heeft de klacht deels afgewezen. De embedded vlogs op de website van Swiss Sense bevatten ten tijde van de zitting het bijschrift: 'Gesponsord door Swiss Sense'. De commissie heeft daarom alleen de vlogs zelf (op de website van de vlogger) beoordeeld en berispt.
Vlogger promoot kortingsbonnen
Aangezien de vlogger in kwestie veel volgers heeft, daadwerkelijk de Swiss Sense winkel is binnengestapt en de kortingsbonnen onder de aandacht brengt, hebben de vlogs volgens de RCC ‘onmiskenbaar commerciële waarde' en zijn ze 'geschikt om de verkoop van haar producten te bevorderen'. 'Dit blijkt ook uit het feit dat de vlogs als zelfstandige reclame-uitingen op de website van verweerder zijn embedded.’
De RCC oordeelt dat niet doorslaggevend is dat de vlogger zelf de inhoud van de vlogs bepaalt, of dat die slechts persoonlijke ervaringen zijn of enkel productaanbod weergeeft. Waar het om gaat is of de uiting door de adverteerder (in dit geval Swiss Sense) zijn gestimuleerd.
De vlogger zelf is niet in de onderhavige procedure betrokken, omdat de klacht specifiek tegen Swiss Sense was ingediend. Beide partijen zijn echter zelf verantwoordelijk voor de naleving van de RSM. De slotsom is dat de klacht ten aanzien van de website van Swiss Sense wordt afgewezen, maar ten aanzien van de vlogs zelf gegrond wordt verklaard. De beide vlogs zijn in strijd met de Reclamecode Social Media.
Vlogger Mascha Feoktistova meldt inmiddels onder de gewraakte video: 'Voor de duidelijkheid: ik krijg niet betaald om te filmen hoe ik een bed uitkies bij Swiss Sense, wel krijg ik wat korting.'
Meer weten over de rechten en plichten van vloggers en hun adverteerders? Lees dan de blog van Joost Becker op DirkzwagerIEIT.nl.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Mascha Feoktistova
- RSM
- RCC
- overtreding
- Beautygloss
- blogger
- vlog
- Swiss Sense
- Reclame Coe Commissie
- Vloggloss
- vlogger
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [update] Bevriezing BTW op lezen, sport en cultuur nog onzeker
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- [column] Radio killed the video star
- [column] ... want hier krijg ik het benauwd
- Ziggo en Netflix lanceren Netflix en Ziggo Sport Totaal
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda beïnvloedt het Europese publiek’
Laatste Nieuws
- Publieke omroep brengt alle... 21-11-2024
- Advertentieverkoop FilmBox vanaf... 20-11-2024
- Minister wil verlenging concessie... 20-11-2024
- Nieuwe merkcampagne Trouw live20-11-2024
- Voetbal International wint gouden... 19-11-2024
- 19-11-2024