HMC stopt nu ook met eigen Dichtbij-redactie
- Media
- 29 nov 2016 @ 14:09
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MediaJournalistiekCommunityNieuwsmedia
- 29 nov 2016 @ 14:09
- Jeroen Mirck
TMG-dochter Holland Media Combinatie had hyperlocal Dichtbij.nl al op een laag pitje gezet, maar zet nu ook een streep door de vaste redactie van het platform. De website blijft wel in de lucht en mag verder worden gevuld door onbetaalde 'meeschrijvers' uit de regio.
'Het hoge woord mag er uit: De redactie van Dichtbij.nl stopt met haar activiteiten', verzucht Dichtbij-hoofdredacteur Jaap den Ouden. 'Het is in het afgelopen jaar, toen al een groot deel van de bedrijfsactiviteiten gestaakt werden, niet gelukt om voldoende rendabel te worden voor een gezonde bedrijfsvoering.'
Precies een jaar geleden maakte TMG/HMC al bekend te stoppen met Dichtbij.nl in een groot deel van de eigen regio's. Den Ouden betreurt de verdere afbouw van het platform: 'Uiteraard ben ik zeer ongelukkig met het besluit van de directie van Holland Media Combinatie, maar ik ben wel blij dat het platform met zijn artikelen en meeschrijf-functionaliteiten behouden blijft. Ik ga op zoek naar een nieuwe baan, maar kan voorlopig wel blijven genieten van het werk dat we de afgelopen vijf jaar samen met meeschrijvers hebben verzet. Iets waar ik ontzettend trots op ben.'
'Toekomst lokale journalistiek loopt gevaar'
In zijn afscheidsblog benadrukt Den Ouden dat er 'inhoudelijk veel behoefte is aan lokale journalistiek, maar dat de toekomst ervan gevaar loopt mits er geen gezond verdienmodel wordt gevonden'. 'Gratis nieuws, veelal drijvend op distributiekanalen zoals Facebook, levert dat niet op. De adverteerder haakt af en heeft zoveel keuze dat de prijzen onder druk staan. En alle groei in de digitale advertentiemarkt, komt voor rekening van Facebook en Google.'
De Ouden: 'Ik heb de afgelopen vijf jaar samen met mijn geweldige collega's duidelijk proberen te maken dat 'het nieuws' niet uitsluitend ligt bij journalisten en uitgevers, maar dat betrokken burgers vrijwel altijd de bron zijn van een ontluikend nieuwsverhaal. Dat meeschrijvers een stem hebben, op social media, op Woerden Dichtbij. Dat een verhaal, hoe klein ook, wordt opgepikt als het al een beetje aandacht krijgt van een redacteur. Journalisten hebben kwaliteiten maar zijn zelden de bron van een verhaal.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
- Charelle Akihary over de digitale omslag van de NPO
Laatste Nieuws
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes