What's up met de smartphone?
- Media
- 14 aug 2014 @ 11:57
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Mobile
- 14 aug 2014 @ 11:57
- Gastblogger
De smartphone is niet meer uit ons leven weg te denken. Het smartphone scherm is voor velen het meest gebruikte scherm. Sinds mei 2014 levert het DDMM ook cijfers voor mobiel, waardoor we beter inzicht krijgen in wat de Nederlander zoal doet op dat scherm.
Op dit moment worden smartphones (en tablets) gemeten met Android en iOS, de meest dominante besturingssystemen.
Laten we eens kijken wat dat oplevert voor de maand mei 2014. Te beginnen met een top 10 qua maandbereik via de smartphone.
De helft van alle Nederlanders heeft in mei minimaal 1x WhatsApp gebruikt. Een cijfer dat nog indrukwekkender wordt als we weten dat DDMM (dat alle sites en apps kan meten) rapporteerde dat ‘slechts’ 51,2% op minimaal één online mobiel domein aangetroffen is (voor PC/Laptop was dat 85,6% en voor tablet 42.9%). Dus vrijwel alle actieve smartphonegebruikers gebruiken WhatsApp.
Facebook, dat de berichtendienst in februari van dit jaar kocht, heeft zeker als we de gebruiksfrequentie in ogenschouw nemen de op afstand twee meest gebruikte apps in Nederland in handen. In termen van uniek bereik neemt Facebook via de smartphone web browser plaats 8 in en alle plekken daartussen worden gevuld door Google apps en Google.nl. Op plaats 9 en 10 is er achter deze twee Amerikaanse giganten plek voor ING Bankieren en Nu.nl.
Verder op de lijst vinden we veel games, apps van de andere banken, nieuws sites en (openbaar) vervoer planners. Dus wat doen we zoal op de smartphone? Eerst en vooral communiceren en contacten onderhouden. Informatie zoeken, de weg vinden, bankieren, nieuws en entertainment snacken en een spelletje spelen. Waar hebben we een tablet nog voor nodig?
Andere interessante bevindingen:
- Een 13-19 jarige gebruikt gemiddeld per dag 3,5 keer WhatsApp en 3,1 keer de Facebook App (let wel het kan gaan om een sessie van meer dan een uur of van één minuut). Relatief veel en vaak gebruikt: Snapchat.
- Het bereik van WhatsApp en de Facebook app is het grootst onder 20-34 jarigen, respectievelijk 70,1% en 62,8%.
- De top 10 onder 35-49 jaar wijkt niet af van die van allen, 13+. Nieuws sites, folders en winkel apps doen het relatief goed.
- De Pinterest app is voor vrouwen, Foursquare voor mannen.
- 20% van de 65+ ers checkt tweemaal per dag op de mobiele telefoon Facebook, 11% bankiert met de ING app.
Uiteraard kunnen we ook inzoomen op het online / mobiel gebruik van uw doelgroep. U kunt daarvoor terecht bij u vaste contactpersoon. Ondertussen check ik even mijn berichten en download Snapchat om bij te blijven. Over en sluiten.
Jos Wolsing is Chief Strategy & Innovation Officer bij ZenithOptimedia
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Weetjesblad Zo Zit Dat viert... 30-10-2024
- Schoolmagazine Pauze keert begin... 28-10-2024
- Canal+ lanceert campagne ‘Er zijn... 25-10-2024
- Audioreclame: ruim 50 miljoen euro... 24-10-2024
- Marjolein Denekamp nieuwe CEO... 21-10-2024
- Mark de Jonge is de nieuwe uitgever... 21-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing