Magazine Media Café: 'Print is een cadeautje'

  • Media
  • 15 sep 2015 @ 15:07
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PrintJournalistiekMediaMakers

Bladen in De Balie, het is niet meer. Jazeker, er werd deze maandag weer over bladen gepraat. En inderdaad, dat gebeurde in De Balie. Maar dat woord 'bladen' is in deze gedigitaliseerde tijden natuurlijk zwaar achterhaald, dus heet het evenement voortaan anders: Magazine Media Café. Daar kun je van alles op afdingen ('Is een magazine niet gewoon een blad?'), maar het was in elk geval een goed excuus om weer eens lekker over bladen te praten in De Balie. Dus was MarketingTribune erbij.

Vier cases kwamen ter sprake: Wendy, Fab, Oh en de expansie van New Skool Media. Debatleider Theo Eijspaart (Mediafacts) gaf ze de ruimte hun verhaal te doen en vragen uit de zaal te beantwoorden.

'Wendy staat voor geluk'

We trapten af met Wendy, het feelgood-blad dat is opgehangen aan BN'er Wendy van Dijk. Uitgever Femmetje de Wind lag met een hernia op bed, dus lichtte de eveneens betrokken 'bladendokter' Carolien Vader het bladconcept toe. Nu heb ik persoonlijk niets met Wendy van Dijk, maar volgens onderzoek vele anderen wel: ze wordt samen met koningin Maxima en Linda de Mol gezien als de meest aansprekende vrouwen van Nederland. En ze staat voor 'geluk'. Dat moest het mediaconcept dus echt uitstralen.

Interessant aan Wendy is dat digitaal leidend is en het vierjaarlijkse blad 'een cadeautje'. Hoe anders was dat bij de tweede case, Fab. Dit door columniste Ebru Umar bij Sanoma weggekochte vrouwentijdschrift moet het vooral hebben van print, 'want met online verdient bijna geen uitgever geld'. Umar laat haar printredactie 'voor niks' stukjes schrijven voor de Fab-website. Het moet allemaal 'lean en mean'.

'Alsjeblieft, mag ik inhoud?'

Het nieuwe Fab is echt een ander blad dan het oude. Geen lipstick en mode dus of BN'ers op de cover, maar verhalen over ondernemende vrouwen. 'Alsjeblieft, mag ik inhoud?' fulmineerde Umar. Waarom trouwens een Sanoma-titel kopen om hem daarna helemaal om te bouwen? ' Ik heb geen relatie met de baas van RTL Nederland, dus moest ik wel een bestaand tijdschrift kopen om media-aandacht te krijgen.'

Umars zakenpartner Sandy Wenderhold deed vervolgens een boekje open over haar nieuwe erotisch tijdschrift voor vrouwen, getiteld 'Oh'. Vertrouwd terrein voor deze erotica-ondernemer, maar adverteerders en retailketens bleken nog uiterst huiverig om met het blad in zee te gaan.

Gouden tips van New Skool Media

Deze eerste editie van Magazine Media Café werd afgesloten met een onvoorzien succesverhaal: New Skool Media kocht anderhalf jaar geleden negentien titels waar het reorganiserende Sanoma dolgraag van af wilde. Met succes, want een jaar later draait de nieuwe eigenaar een jaaromzet van 30 miljoen euro.

Mede-eigenaar Rob Koghee gaf een hele trits gouden tips (zie de slide onderaan dit verslag), waarvan de veel lagere overhead-kosten van zijn kleine uitgeverij toch wel de crux waren. Hij geneerde zich allerminst voor het actief uitwisselen van content tussen verschillende titels, maar beloofde daar direct bij dat hij zijn freelancers 'netjes' zou betalen voor elke vorm van hergebruik in andere titels.

Vier ondernemers, vier verhalen. Vooral ook over bladen, want alle vier geloven nog altijd in de kracht van papier. Heel erg 'Bladen in De Balie' dus, deze eerste editie van het Magazine Media Café. Tip: volgende keer van de weeromstuit gewoon eens een middag die louter over digitale magazines gaat? Die ontwikkeling is immers niet te stuiten.

Jeroen Mirck is zelfstandig journalist en platformmanager Media van MarketingTribune.  


Het Nieuwe Uitgeven

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken