Goed voornemen voor volgend jaar: Trinkt unbedingt mehr Kaffee!
- Media
- 7 jul 2016 @ 10:55
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 7 jul 2016 @ 10:55
- Gastblogger
Zowel het academische als het mediajaar is zo goed als afgelopen. Tijd om de balans op te maken. Natuurlijk zijn er genoeg mensen in de media-industrie (en in het onderwijs), die de hele zomer doorwerken, maar voor nu ga ik mij even richten op de groep die te maken heeft met een Sommerpause (verplicht of vrijwillig).
Een bijzonder hoogtepunt dit jaar was het begeleiden van studenten bij het schrijven van hun scriptie. Lees: eigenlijk al met studievertraging, door bijvoorbeeld een mooie baan in de mediasector, drukte met een eigen bedrijf of door verschillende andere omstandigheden. Allemaal kanjers, harde werkers, creatief, slim en noem nog maar een reeks van populaire CV-termen op. Er werden thema’s behandeld die dicht bij mijn eigen onderzoek liggen, zoals facebookengagement, online retail, stakeholdercommunicatie door ICT-systemen, webcare, maar ook de inzet van sociale media in het middelbare onderwijs en er was een scriptie over hoe een tv-format verbonden kan worden aan het basisonderwijs.
Mijn studenten is hier iets moois gelukt, wat ons (de mensen in het hoger onderwijs) vaak nog kopzorgen geeft. Namelijk: hoe verbind je nou onderzoek en praktijk? Hoe zorg je ervoor dat de mooie resultaten ook terugvloeien naar het bedrijfsleven – en dan bedoel ik dus niet alleen naar de opdrachtgevers van de scriptie zelf maar ook naar andere, soortgelijke bedrijven. Een van de kanjers heeft hier al een antwoord op gevonden. Zij presenteert haar onderzoek (beoordelingscriteria voor webcare op facebook) op een vakbijeenkomst. Hoe zit dat dan met de anonimiteit van het onderzoek, vraagt u zich wellicht af? Daar heeft ze een mooie oplossing voor bedacht. Namen van en aanbevelingen aan bedrijven blijven achterwege. In overleg met de bedrijven mogen wel de gevonden criteria voor webcare-analyse gedeeld worden met het werkveld. Snel denken, verifiëren en knopen doorhakken – daar gaat mijn hart sneller van kloppen, en ook van trots natuurlijk.
Sommerpause heeft trouwens ook iets goeds, zoals de herhalingen op tv en internet. Zo kom je nog eens iets leuks tegen op het tijdslot van populaire talkshows en lifestyleprogramma’s. Bijvoorbeeld herhalingen van mijn favoriete Duitse tv-show EXTRA 3.
Dat brengt mij tenslotte toch nog tot een semi-goed voornemen voor volgend jaar: Unbedingt mehr Kaffee trinken!
Guten Rutsch ins neue Media-Jahr. Tot dan, machen Sie’s besser!
Deike Schulz is docent voor Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Laatste Nieuws
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes