[column] TikTok in april: álle trends, tools & insights die je niet wil missen
![[column] TikTok in april: álle trends, tools & insights die je niet wil missen](/media/weblog/2025/04/[column]-tiktok-in-april-alle-trends-tools-insights-die-je-niet-wil-missen/King.jpg)
- Media
- 17 apr 2025 @ 11:45
- Link
-
Justine Wouterson
Copywriter / Social Media-Expert
C2B - Geen tag
- 17 apr 2025 @ 11:45
- Justine Wouterson
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praat TikTok-expert Justine van creatief contentbureau C2B je iedere maand bij over de nieuwste virals, trends om in de gaten te houden en slimme insights die je verder kunnen helpen op dit fascinerende platform.
De grootste virals van afgelopen maand
Trend: Anxiety-dance
De sound Anxiety van Doechii, gecombineerd met een simpel dansje, ging afgelopen maand snoeihard viraal (en is nog steeds o-ver-al op onze For You-page). Bij deze trend danst er iemand vol overgave op het nummer – gebaseerd op de wereldhit Somebody That I Used To Know van Gotye (2011) – terwijl er ‘ongemerkt’ een tweede persoon achter hen verschijnt die het dansje perfect imiteert. Velen merken haakten in op de trend, waaronder De Efteling.
@efteling Welke attractie jaagt jou de stuipen op het lijf? 🫨 #efteling #anxietytrend #trend #dance #dancetrend #themepark #baron1898 #achtbaan #anxiety ♬ origineel geluid - Efteling
Trend: 'Kunnen we het normaliseren dat…'
Deze trend begon met een onschuldige TikTok van influencer Marijn Kuipers en groeide uit tot een meme waarop iedereen en z’n moeder inmiddels heeft ingehaakt. Marijn deelde een filmpje waarin ze tijdens het wachten bij haar gate een workout doet en in een voice-over pleitte om dat te normaliseren. Dat lieten marketeers zich geen twee keer zeggen en dus popte er bij zo’n beetje ieder merk een grappige variant op, zoals deze hilarische van PostNL.
@postnl Welke workout zal ik morgen doen? #postnl ♬ original sound - PostNL
Trend: The White Lotus-hype
Het derde seizoen van de populaire serie The White Lotus zorgde afgelopen maand voor een golf aan TikTok-content, waarbij vooral (het gebrek aan) de iconische intro-muziek en luxe, satirische sfeer centraal stonden. Creators gebruiken de sound om humoristische video's te maken over vakanties, een luxe levensstijl of ongemakkelijke sociale situaties. Onder andere CarePlus haakte slim in op het succes van de kijkcijferknaller, met een knipoog naar het vele commentaar op de veranderde intro-tune van de serie.
@careplus.eu Rara, wat is voor muggen nét zo’n moodkiller als de nieuwe White Lotus-leader voor seriefans? 🪷👀 Hint: het begint met een D en eindigt op eet. 😎 Ben jij klaar voor de 2e helft van dit seizoen? 🥳 #CarePlus #WhiteLotus #Thailand #WhiteLotussong #WhiteLotusintro #evenmuggenziften #muggenseizoen #OutdoorEssentials #buitenleven #lente #voorjaar #DEET #antiinsect #TravelSmart #SafeTravels #TravelTips #AdventureReady #wanderlust #FYP #ForYou #ForYouPage #funny #viral #tiktokhumor #LOL #GenZhumor #staytoxic ♬ origineel geluid - Care Plus
Tool-tip van de maand
Een interessante ontwikkeling binnen het platform zelf: TikTok heeft ‘Search Ads’ uitgerold. Met deze tool kun je adverteren op basis van zoekopdrachten, wat een game changer is voor merken die hun zichtbaarheid willen vergroten op het moment dat gebruikers actief naar relevante content zoeken. Door slim gebruik te maken van zoekwoorden en creatieve visuals kun je jouw advertenties laten opvallen tussen de zoekresultaten. Een kleine kanttekening: op dit moment is de feature alleen beschikbaar voor accounts die zich richten op de Amerikaanse markt. Wel is deze innovatie een héle interessante die hopelijk over niet al te lange tijd óók voor de rest van de wereld beschikbaar wordt. In de gaten houden, dus!
Meten is weten: de beste tijd om te posten bestaat niet
Het bepalen van de beste tijd om te posten op TikTok is een krachtig hulpmiddel om je content zichtbaarder te maken, maar het is belangrijk om te beseffen dat er geen universeel 'perfect' tijdstip bestaat. Hoewel er online diverse adviezen te vinden zijn waarin beweerd wordt dat – bijvoorbeeld – 'posten op dinsdag om 18.00 uur' het meeste kans geeft op succes, kan dit voor jouw merk of bedrijf heel anders liggen.
Analyseer daarom wanneer jouw doelgroep het meest actief is met tools zoals bijvoorbeeld TikTok Analytics. Wellicht wijkt hun socialgedrag enorm af van de algemene trends en blijken voor jou hele andere momenten interessant om te scoren met jouw kanaal.
Factoren zoals leeftijd, locatie en dagelijkse routines kunnen hier onder meer van invloed op zijn. Als jouw doelgroep voornamelijk uit jonge ouders bestaat, zijn zij waarschijnlijk actiever in de vroege ochtend of tijdens de avonduren, terwijl een doelgroep van studenten misschien juist 's middags of laat op de avond online is. Door deze inzichten te gebruiken, kun je je content strategisch plannen en focussen op tijdstippen die écht werken voor jouw merk.
Trends to watch in april
Oranje boven
Terwijl de eerste afgetapete stoepen al gespot zijn in Amsterdam (ja, écht), beginnen de eerste Koningsdag-kriebels ook op TikTok al langzaam te ontstaan. Bedrijven laten al fanatiek zien welke outfits, accessoires, specials of andere oranje-gerelateerde onderwerpen ze in de aanbieding hebben of bedacht hebben voor de jaarlijkse feestdag. Het duurt nog een paar weken, maar als marketeer kun je hier niet vroeg genoeg op inhaken. Deel nu al jouw oranje-content of kortingsacties, start bijvoorbeeld een koningsdag-challenge en pak de hashtag #Koningsdag2025 vast lekker mee.
@kruidvat_6219 Iedereen goed opgelet! 🇳🇱👑 Koningsdag komt eraan, en bij Kruidvat vind je weer alles wat je nodig hebt om er een knalfeest van te maken! Van oranje accessoires en schmink tot feestelijke versiering—wij hebben het in huis. Kom snel langs en scoor jouw Koningsdag must-haves voordat het te laat is! 🎉🧡 #kruidvat #koningsdag #oranjefeest #voorjou #rennaarkruidvat ♬ Baila bailalaa - Kinderen voor Kinderen
The Last of Us - start Seizoen 2
Streamingdienst HBO heeft dit voorjaar een lekker programma vol kijkcijferknallers te pakken. Nu het derde seizoen van de hitserie The White Lotus erop zit, staat de volgende giga gehypete serie in de startblokken met een gloednieuw seizoen. De eerste reeks van de post-apocalyptische dramaserie The Last of Us was een immens succes in het voorjaar van 2022 en nu het langverwachte vervolg op punt van beginnen staat (op 14 april!), maakt ook TikTok zich op voor veel content rondom de show. Memes, een Pedro Pascal-overload, zombies: ze gaan ongetwijfeld massaal voorbijkomen. Een onderwerp om goed in de gaten te houden de komende weken; spring op die zombie-trein als je de kans krijgt!
Buitenleven (lente en zomer in aantocht)
Met de stijgende temperaturen en langere dagen is buitenleven hét onderwerp om iets mee te doen de komende weken: picknicks, tuinmake-overs, outdoorsy activiteiten en lente-outfits. Voor bijna iedere branche is het een perfect thema om op in te haken, maar met name voor de lifestyle-, food- en tuinbranche een gouden kans die je niet wil laten liggen. Promoot producten die aansluiten bij het seizoen, deel zomerse recepten, zonnige to do’s, tuintips of herkenbare (en humoristische) lente struggles. Gebruik hashtags zoals #lentevibes of #zomerinzicht om zichtbaar te blijven.
-
Justine Wouterson
- Werkt bij: C2B
- Functie: Copywriter / Social Media-Expert
- Website:https://www.c2b.nu/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- [column] Kijkgedrag: Arjen Lubach groots van start bij RTL4
- Huis-aan-huiskrant veerkrachtig en gewaardeerd medium
- Audify lanceert platform voor aanleveren radiocommercials
- AvroTros analyseert kijkgedrag met AI-oplossing van Xebia
- NMO breidt luisteronderzoek uit met korte luistertrajecten
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken de voorkeur geven aan een...
Laatste Nieuws
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
- NMO breidt luisteronderzoek uit met... 15-04-2025
- AvroTros analyseert kijkgedrag met... 15-04-2025
- Audify lanceert platform voor... 07-04-2025
- Huis-aan-huiskrant veerkrachtig en... 06-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management