Facebook lanceert advertentieplatform Atlas

  • Online
  • 29 sep 2014 @ 10:14
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerceOnline advertisingBig dataSocial media

De nieuwe advertentiedienst – Atlas - die Facebook gaat uitrollen kan gebruikers op meer apparaten volgen en bereiken. Atlas kan advertenties nauwkeuriger op specifieke doelgroepen en personen richten, omdat het ook de activiteiten van gebruikers op smartphones en tablets bijhoudt.

Mensen besteden meer tijd op verschillende apparaten dan ooit tevoren. Dat heeft een grote impact op hun klantreis, zowel online als fysiek. Erik Johnson, Head of Atlas: ‘Het grote nadeel van cookie-based marketing - het meest gebruikte hulpmiddel om surfgedrag bij te houden – is, dat cookies altijd maar op één apparaat staan, niet werken op mobiele apparaten en daarom eigenlijk ongeschikt zijn om de hele klantreis te volgen. Daarom hebben we Atlas van de grond af opnieuw opgebouwd volgens het people-based marketing principe, waarbij iemands profiel op bijvoorbeeld Facebook leidend is.

Cross-device probleem
Als mensen op hun smartphone in Facebook zijn ingelogd, zal Atlas ook advertenties kunnen tonen in andere apps, op basis van het Facebook-profiel van de gebruiker. De adverteerder kan zelfs zien dat iemand een advertentie zag op een smartphone, maar een product later heeft gekocht op een laptop.
Johnson: ‘People based marketing helpt marketeers om echte mensen te bereiken op zowel verschillende devices, platforms als uitgevers. Marketeers kunnen zo het cross-device probleem gemakkelijk oplossen. En Atlas kan online campagnes nu verbinden met feitelijke offline aankopen en daarmee het harde bewijs leveren voor de impact die digitale campagnes hebben bij het bereiken van nieuwe doelgroepen en extra sales.’

Big Brother
Natuurlijk is de introductie van Atlas een aanval op Google, eigenaar van het grootste internetadvertentienetwerk. Maar er zijn ook zorgen over de privacy van gebruikers. ‘Dit soort precisie roept ook een Big Brother gevoel op. Mensen zijn bezorgd dat je ze kent’, zegt analist Rebecca Lieb van de Altimeter Group tegen de New York Times. Facebook vindt die bezorgdheid onterecht. De identiteit van gebruikers geven we nooit prijs. Adverteerders kunnen zich bij voorbeeld wel richten op Nederlandse 18-jarigen die houden van de serie Breaking Bad, maar kunnen niet zien wie dat zijn. ’ (Bron: New York Times, nu.nl)

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken