Koopknop Twitter goed idee?

  • Online
  • 4 nov 2014 @ 01:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

In september is Twitter in de VS begonnen met het toevoegen van een test-koopknop aan tweets van een select aantal bedrijven, zodat producten rechtstreeks vanuit een tweet kunnen worden gekocht. Het wachten is op de dag dat deze optie ook in Nederland beschikbaar is. En deze dag komt in 2015, onthult Twitter marketinghoofd Suzanne Ekel in de print-editie van MarketingTribune die vandaag verschijnt. Maar wordt deze 'buy button' een succes? Nathalie van Ommeren, marketingmanager bij Cendris, vroeg acht social media-experts naar hun mening en kreeg verschillende antwoorden.

Commercie versus nut
Marco Derksen, oprichter en partner van Marketingfacts en Upstream, geeft aan dat hij niet zo’n fan is van de commerciële ontwikkelingen binnen social media-platformen als Facebook en Twitter. Voor hem zijn het vooral conversiekanalen om relaties op te bouwen en de vraag is dan welk moment in de conversatie zich leent voor een stap naar kopen.
Michel Penterman, online & social media-expert en uitgever op Gitaarles.nl, en Ayman van Bregt, digitaal strateeg en medeoprichter van de Nederlandse Social Media Academie, benadrukken dat je eigen doel moet passen bij het doel en de context van het platform. Bij Facebook gaat het over je social relaties (‘ik en mijn vrienden’) en bij Pinterest draait het vooral om inspiratie krijgen. Bij Twitter is de context in die zin meer actiematig.

Nederland is anders dan Amerika
Ayman denkt dat de koopknop alleen in de VS een kleine kans van slagen heeft, omdat men daar gewend is om met één druk op de knop te betalen, met name door de dominantie van Amazon en het gebruik van creditcards. Amazon introduceerde eerder al #Amazoncart wat in ieder geval suggereert dat ze wel potentie zien in Twitter als aankoopkanaal. In Nederland wordt Twitter niet als koopkanaal gezien en Ayman verwacht niet dat het hier een succes gaat worden.




Paulus Veltman, spreker, trainer en adviseur op het gebied van online marketing, heeft ook zijn bedenkingen: ‘Nederland is nog steeds een iDeal-land en Twitter gaat die betalingsmethode waarschijnlijk niet ondersteunen.’

Gemak dient de mens
Toch zijn er ook voorstanders van de koopknop. Zowel Erdinç Saçan, docent ICT & Business bij Fontys Hogeschool, als Fiona Stoop, social media-trainer en auteur van verschillende social media-boeken, geven aan dat Twitter bij uitstek een snel en makkelijk toegankelijk medium is en dat een koopknop juist gemak en snelheid biedt. De Twitter-koopknop past goed bij laagdrempelige (goedkopere) impulsaankopen die ‘nu of nooit’ relevant zijn: tickets, muziek en tijdelijke of schaarse aanbiedingen. Of bijvoorbeeld kleding die je bij een tv-programma ziet.

Kortere klantreis
Benjamin Verdoorn, teamleider online sales bij PostNL, geeft aan dat de koopknop kan leiden tot minder afhakers tijdens de klantreis. Hij ziet dat promoted tweets deels gericht zijn op webtraffic en deels op nieuwe volgers. ‘Promoted tweets gericht op webtraffic komen vaak uit op pagina’s van bedrijven waar iets te koop is. Als je dit koopproces naar voren kunt halen en al op Twitter kunt laten plaatsvinden, heb je minder afhakers en dus meer potentiële kopers.’

Passend aanbod
Om die potentiële kopers aan te trekken is er wel een passend aanbod nodig. Paulus Veltman zegt dat de structuur van Twitter het mogelijk maakt om producten op het juiste moment aan te bieden. Denk hierbij aan een groot evenement of sportwedstrijd. Dat kan zeker interessant zijn, maar ook voor fundraising ziet Paulus mogelijkheden.

Erdinç Saçan gelooft dat alle producten waarbij profielkenmerken relevant zijn, interessant kunnen zijn. Twitter weet veel over zijn gebruikers en kan handig gebruik maken van deze informatie. Karlijn Krol, consultant social business bij PostNL, stelt dat vooral bekende producten makkelijk via een koopknop kunnen worden aangeschaft. ‘Denk hierbij aan een postzegel of een fles allesreiniger. Dit zijn producten waar de consument geen drempel heeft om het product te kopen. Met één druk op de knop een product aanschaffen en de volgende dag in huis: ideaal!’

Koopknoppen op andere social media
En de andere sociale netwerken? Zien onze social media-experts daar kansen voor een koopknop? Fiona Stoop verwacht dat het bij Facebook geen succes zal worden, omdat veel gebruikers nu al ‘commercie-moe’ zijn. Pinterest daarentegen is wellicht wel een goed platform voor een koopknop, aangezien het op dit kanaal vanaf het begin al draait om het delen van producten.

Ook Ayman van Bregt en Paulus Veltman zien niet zoveel in een koopknop op Facebook. Facebook gaat juist om sociale relaties.

Karlijn Krol benadrukt dat ieder product een andere doelgroep heeft. En dat bij iedere doelgroep weer een ander social media-kanaal past. Neem Yummly,een social media-site voor het delen van recepten. Als een producent van voedingsmiddelen daar een aandeel in koopt, dan kan het bedrijf vervolgens met een koopknop onder het recept zijn producten aanbieden. Verder verwacht Karlijn nog een nieuw social media-kanaal waarop mensen bijvoorbeeld foto’s van hun huisdier delen en dat onder zo’n bericht een koopknop komt waar men meteen hondenvoer of kattenspeeltjes kan kopen.

Conclusie
Nathalie van Ommeren van Cendris ziet vooral mogelijkheden voor social media waarbij de stap tussen inspiratie en kopen klein is. Een medium als Pinterest zou in die zin meer op Etsy - een online platform voor verkoop van handgemaakte en vintage spullen - kunnen gaan lijken, waarbij inspiratie en kopen samenkomen. Voor fundraising daarentegen ziet Nathalie meer mogelijkheden binnen bijvoorbeeld Facebook, omdat sociaal gewenst gedrag daar een relatief grote rol speelt. Tot slot is het eerder genoemde #Amazoncart interessant. Vooral vanuit de gedachte ‘maak het mij gemakkelijk’. Dit zou volgens Nathalie dan wel platform-onafhankelijk moeten zijn, zodat de consument op Twitter, Facebook, Instagram en andere social media kanalen een aankoop klaar kan zetten en op een later moment in één keer af kan ronden.

Nathalie hoort ook graag jouw mening. Laat dus vooral in een reactie weten of jij de koopknop gaat gebruiken (als consument) of inzetten (als marketeer) en of je denkt dat het een succes wordt.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken