Markt online geplaatste klussen groeit fors

  • Online
  • 24 okt 2014 @ 11:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekWebsiteE-commerce

Naar schatting wordt er in 2014 voor bijna 700 miljoen euro aan opdrachten via internet vergeven. Zo blijkt uit het kwartaalbericht van ING. De markt voor online services is momenteel flink in beweging. Nu het online aanschaffen van producten een gemeengoed is geworden, volgt vanzelfsprekend de dienstenmarkt. Maurice van Sante, senior econoom van ING, volgt de bouwmarkt al jaren op de voet. ‘In 2012 deden we voor het eerst onderzoek naar deze markt. Destijds ging 5 procent van de renovatie en onderhoud online, nu is dat al 8 procent van de totale markt. Wij verwachten dat dit aandeel de komende jaren verder zal toenemen.’

Het kwartaalrapport van ING geeft een verdeling van de online klusmarkt weer. Hieruit blijkt dat de totale markt van online geplaatste klussen bestaat uit circa 530.000 geplaatste klussen. Met een gemiddelde kluswaarde van 1.250 euro vertegenwoordigt dit een totale kluswaarde van de markt van 700 miljoen euro. De groei van online is een bredere trend die ING ook waarneemt in de bouw. Maurice van Sante van ING zegt hierover: ‘Net als bij de detailhandel waar de consument steeds meer online koopt, neemt ook het marktaandeel van online diensten toe in de bouw.’ Zo meldt het persbericht. 

Bouwsector
ING constateert verder dat bouwondernemers flink positiever zijn geworden. Zo steeg het ondernemersvertrouwen in de afgelopen 12 maanden van -37 naar -11 en ligt dit nu op het hoogste niveau sinds het begin van de crisis in 2008. Over het effect van de verlaagde btw zegt ING het volgende: ‘De omzet van kleine (gespecialiseerde) bouwbedrijven steeg tot een piek in het derde kwartaal 2013. In de eerste zes maanden van 2014 daalde de omzet van deze kleine gespecialiseerde bouwbedrijven weer en lijkt het effect van de lagere btw uitgewerkt.’ ING verwacht dat het effect van de verlaagde btw reeds grotendeels is uitgewerkt en de verlenging tot juli 2015 nog maar beperkt zal leiden tot extra werkzaamheden.

Werkspot.nl
Dat het vertrouwen in de online klusmarkt toeneemt, ziet ook CEO Ronald Egas van Werkspot.nl. ‘Het aantal klussen groeit het hele jaar al fors en in het derde kwartaal zelfs met 25 procent ten opzichte van vorig jaar. Het gaat nu echt heel hard in het domein van online klussen. In het derde kwartaal werden er 56.897 klussen geplaatst op Werkspot.nl waar dit vorig jaar in dezelfde periode nog 45.504 waren.’ Vorige week berichtte Werkspot in haar Klusmonitor ook al over een positief klussentiment voor het derde kwartaal op rij. ‘In lijn met de verbetering van het consumentenvertrouwen en een aantrekkende huizenmarkt groeit ook de wens en de wil van Nederland om te investeren in het eigen huis. Dat is goed nieuws voor de gehele keten’, aldus Egas.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken