'Nieuwe Rembrandt' gemaakt op basis van data
- Online
- 6 apr 2016 @ 12:15
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Digital design
- 6 apr 2016 @ 12:15
- Redactie Online
In Amsterdam is deze week een 'nieuwe Rembrandt' onthuld, genaamd The Next Rembrandt. Het schilderij lijkt in eerste instantie van de meester zelf, maar in werkelijkheid gaat het om een 3D-geprint kunstwerk. Voor de print zijn data gebruikt van Rembrandt.
Het model van de 3D-print is gemaakt met behulp van algoritmes en gezichtsherkenningen. Het schilderij bestaat uit 148 miljoen pixels, die bij elkaar zijn gebracht aan de hand van 168.263 schilderijonderdelen uit alle 346 schilderijen van Rembrandt.
Een team van datawetenschappers, ontwikkelaars, technici en Rembrandt-experts is achttien maanden bezig geweest om de 'nieuwe Rembrandt' te creëren. Het resultaat is een portret van een man met een witte kraag en een hoed, geheel in de stijl van Rembrandt van Rijn.
Samenwerking
Het project is een samenwerking tussen ING, reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam, Microsoft en adviseurs van de Technische Universiteit Delft, Het Mauritshuis en Museum Het Rembrandthuis.
The Next Rembrandt hangt voorlopig in een galerie. Waar het werk uiteindelijk tentoongesteld wordt, is nog niet bekend.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- Mauritshuis
- 3D-print
- Het Rembrandthuis
- Technische Universiteit Delft
- Microsoft
- Nieuwe Rembrandt
- J. Walter Thompson Amsterdam
- ING
- The Next Rembrandt
- samenwerking
- digital design
- schilderij
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad Awards
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- [onderzoek] Ruim helft jongeren herkent AI-content moeilijk
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

