Kleur bekennen, welke rol vervul jij online?

  • Online
  • 6 mei 2014 @ 10:13
  • Link
  • Josine Pelleboer
    Josine Pelleboer

    Brand Partnerships Manager
    UM Studios
  • Social media

Waarom besta jij als merk online? Wat heb jij toe te voegen aan het weelderige social media-landschap vandaag de dag? Er gebeurt zoveel, iedereen haakt in op Koningsdag of claimt het WK? Wat heb jij online te vertellen? Tijd om kleur te bekennen. Welke rol neem jij als bedrijf of merk aan?

Dagelijks zie ik merken allerlei kanten opschieten om zoveel mogelijk online content over de bühne te krijgen. In de hoop dat er ergens iets wordt geliked, geshared, geretweet of viral gaat. Het is als social media manager ook best lastig om iedereen blij te maken. Je strategie en content moeten aansluiten bij de overall marcomstrategie. Je fans reageren niet op je post, Facebook houdt het bereik tegen en wanneer je eindelijk een leuk plaatje voor je Facebookpagina hebt gevonden, vindt je collega het echt niet leuk…

Ontdek je online bestaansrecht
Wat heb jij nou nog te vertellen? Tip: houd de regie en creëer je online bestaansrecht! Merken die succesvol online zijn, hebben gekozen voor een specifieke focus of rol om van toegevoegde waarde te zijn voor de online doelgroep. Marco Derksen onderscheidt vier rollen: servicer, facilitator, director en inspirator. Door de juiste rol aan te nemen kun je content creëren waarmee je als bedrijf verschil maakt, waar de doelgroep behoefte aan heeft en waarmee jij je onderscheidt ten opzichte van concurrenten.


Wat is de bedrijfsidentiteit
Om te onderzoeken wat je online rol kan zijn, is het goed om eerst te bedenken wat jouw bedrijf/merk uniek maakt en op welk niveau de expertise ligt. Je weet vast waarom je baas ooit het bedrijf is begonnen. Wat is de missie en doelstelling en wat zijn de kernwaarden van het bedrijf? Heb je dit goed voor ogen, dan zorg je ervoor dat je rol en de content in lijn zullen zijn met de bedrijfsmissie en -cultuur.

Wat is de online identiteit
Weet je ook waarom er ooit is besloten om online aanwezig te zijn? Gewoon, omdat iedereen op Facebook zit? Of wat is je online functie, je missie en je toegevoegde waarde? In een eerder blog heb ik uiteengezet dat het interessant is om een social persona te maken. Dit om precies te begrijpen wie je doelgroep is, wat ze interessant vinden, waar ze over praten en waar je doelgroep online te vinden is.

Rol per social media-kanaal
Naar mijn idee kun je als merk diverse rollen aannemen. Neem bijvoorbeeld Ikea. Zoals je in het diagram van Marco Derksen ziet wordt Ikea als facilitator neergezet. Maar Ikea kan de Facebookpagina ook gebruiken om de doelgroep te inspireren. Of KLM, gericht op service, maar het YouTube-kanaal kan ook ingericht worden als inspiratiebron. Bijvoorbeeld sfeervideo’s over de mooiste vakantiebestemmingen, persoonlijke reisverslagen of reistips. Kortom kies je kleur, per kanaal en claim je bestaansrecht online!


Samengevat
1. Weet wat de bedrijfsmissie en cultuur is, wat maakt het uniek of waar ligt de expertise;
2. Weet wie je online doelgroep is en waar ze behoefte aan hebben;
3. Bepaal welke rol jij aanneemt;
4. Bepaal welke kanalen daar het meest geschikt voor zijn;
5. Stem je content op je rol af.
 





Josine Pelleboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken