Neem je eigen website niet te serieus
- Online
- 10 feb 2017 @ 12:32
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Geen tag
- 10 feb 2017 @ 12:32
- Redactie MarketingTribune
Op een of andere manier is verkeer naar de eigen website voor veel bedrijven nog steeds de heilige graal. Als Pieter een berichtje op Facebook plaatst roept collega Sanne: ‘Vergeet je het linkje naar onze site niet?’ Maar waarom eigenlijk? Vertel je verhaal daar waar je publiek is.
Vorige week werd ik gebeld voor een advies over de inzet van Pulse. Of ik eens mee wilde denken over het blogkanaal van LinkedIn voor de verspreiding van een themanieuwsbrief. ‘Ik dacht zelf aan een klein inleidend alineaatje met daaronder een link naar onze nieuwsbrief die als .pdf op onze site staat,’ zei hij (m/v).
‘Waarom wil je vanuit Pulse linken naar een themanieuwsbrief,’ vroeg ik. ‘Nou, omdat we willen dat onze themanieuwsbrief goed gelezen wordt. De baas van het bedrijf heeft op LinkedIn veel connecties, dus dat leek ons een mooi acquisitiekanaal voor traffic,’ antwoordde hij. Ik: “Maar waarom wil je dat veel mensen de nieuwsbrief lezen?’ Hij: ‘Logisch toch? Daar hebben we veel energie in gestoken. Hoe meer mensen het lezen, hoe waardevoller onze inspanning is.’ Ik: ‘Waarom publiceer je de inhoud van de nieuwsbrief niet in aangepaste vorm als een blog op LinkedIn?’ Hij, steeds gepikeerder: ‘Dat is toch zonde, daarmee missen we kans op traffic naar onze site.’ Ik, zuchtend en kreunend: ‘Maar waarom wil je dat dan?’
Tja, waarom eigenlijk…
Vertellen wie je bent, wat je doet of waar je in gelooft kan op veel manieren, via verschillende kanalen. Je eigen website is er daar één van. De kanalen die je inzet, hangen af van je publiek. Zit jouw publiek op Facebook? Vertel je verhaal dan op Facebook, op een voor Facebook geschikte manier. Zijn jouw fans actief op LinkedIn? Maak dan gebruik van de mogelijkheden die LinkedIn biedt (zoals Pulse). Komen er veel mensen op jouw site, omdat je een goede Google-ranking hebt? Dan is het slim om daar verhalen te vertellen op een manier die bij jouw site past. En een themanieuwsbrief in .pdf? Een prima drager van jouw boodschap om rond te sturen per mail naar relaties.
Zeepkist
Probeer je de LinkedIn-omgeving eens voor te stellen als de stationshal van Utrecht Centraal. Je bent een dienstverlener in de ICT en een groot deel van jouw doelgroep is forens. Die forenzen wil je graag op de hoogte brengen van jouw kennis over een nieuw softwarepakket. De beheerder van de stationshal heeft voor mensen zoals jij speciale zeepkistjes beschikbaar gesteld, waarmee jij je boodschap middenin de stationshal op de forenzen kunt overbrengen. Je gaat op het zeepkistje staan, pakt de megafoon en zegt vervolgens: ‘Dames en heren, ik wil u vragen om uw reis even te onderbreken en mee te lopen naar ons kantoor hier 500 meter verderop. Daar ga ik u iets vertellen over ons nieuwste software pakket.’
Zwerven
Het is misschien een beetje overdreven, maar het geeft ongeveer aan wat je verlangt als je op LinkedIn Pulse aan mensen vraagt om de app te verlaten en een .pdf te openen. LinkedIn doet er alles aan om gebruikers een goede ervaring te geven. Artikelen op Pulse laden super snel en zien er strak uit. Facebook biedt dezelfde gebruikerservaring met Instant Articles. Mensen willen niet meer over het internet zwerven. Laat staan een aantal seconden wachten tot jouw themanieuwsbrief in .pdf geladen is. Kortom: vertel je verhaal op een laagdrempelige manier, daar waar de mensen al zijn.
Zijn er dan helemaal geen redenen om wél te linken naar je eigen site? Jawel, die zijn er wel. Als je een webshop runt, dan is het wel handig als mensen uiteindelijk op de plek belanden waar ze jouw producten kunnen kopen. Organiseer je een workshop? Dan is het wenselijk als mensen uiteindelijk uitkomen bij het inschrijfformulier. Anders gezegd: als de infrastructuur van jouw website iets biedt wat je op andere platforms niet kunt creëren, dan is dat een goede reden om te verwijzen naar je eigen site. In alle andere gevallen zou ik zeggen: neem je website niet te serieus. Vertel je verhaal op de plek waar mensen zijn, in plaats van ze allemaal te vragen om naar jou toe te komen. De mensen weten je wel te vinden als ze iets van je willen. Vooral als je een beetje aardig voor ze bent geweest.
Dit blog is geschreven door Job Hulsman, zelfstandig adviseur, tekstschrijver, blogger. www.jobhulsman.nl
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Speciaal staatslot voor huisdieren:... 23-12-2024
- [branded content] Belangrijke online... 18-12-2024
- Gen Z en Millennials verkiezen de... 12-12-2024