Het einde van marketing is in zicht, maar niemand die het beseft
- Algemeen
- 25 feb 2013 @ 00:00
- Link
-
Sheila Klein Schiphorst
PR & Communicatie manager
SHE PR & Marketing - Marketing
- 25 feb 2013 @ 00:00
- Sheila Klein Schiphorst
Nee, het is niet enkel een pakkende titel, het is echt waar. Er is een reële kans dat marketing zoals we dat nu kennen binnen 2 à 3 jaar niet meer mogelijk is. Het Europese Parlement heeft namelijk het geweldige idee bedacht om alle vormen van marketing ‘opt-in’ te maken.
Dit betekent dat consumenten altijd vooraf toestemming moeten geven voor het gebruik van hun gegevens voor marketingdoeleinden. En het gaat nog een stapje verder: het hele bedrijfsleven moet de consument toestemming vragen voordat zij gegevens vast mogen leggen om te profileren. Ook al gaat het alleen om de naam, het adres of de aankoopgeschiedenis. Ik maak mij zorgen om deze ontwikkeling, maar ik heb af en toe het gevoel dat ik de enige ben.
Banen staan op de tocht
Bij DDMA is men al maanden druk bezig om het Europese Parlement ervan bewust te maken wat de gevolgen zijn voor het bedrijfsleven als ze op deze wijze de herziening van de Europese privacyregels voortzetten. Maar ik weet bijna zeker dat nog geen één marketeer of salesmanager zich er van bewust is dat zijn baan mogelijk op de tocht staat. Dit is misschien een gedurfde uitspraak, maar als je geen gegevens meer mag vastleggen en je daarnaast iemand ook niet meer mag benaderen zonder toestemming, dan moet je wel heel erg creatief zijn om nog resultaten te behalen.
(Online) profileren mag ook niet meer
Maar dit is niet het enige. Het Parlement gaat graag nog een stapje verder, want naast het vastleggen van de gegevens willen zij ook een einde maken aan (online) profileren. Met andere woorden: het is niet meer toegestaan om een klantrecord aan te maken. Ook hier heb je eerst de expliciete toestemming van de consument voor nodig. Je kunt je voorstellen dat honderden bedrijven in Nederland dan hun werkzaamheden kunnen neerleggen. Het vastleggen van data en dit verspreiden/verkopen is hun core business.
De invloed op social media
Denk je net dat we in Nederland klaar zijn met de cookiewet-soap, is de kans alweer aanwezig dat binnen enkele jaren ook op online gebied de ‘teugels’ worden aangetrokken. De Europese verordening introduceert namelijk ook het zogenaamde 'recht om vergeten te worden'. En dit betekent dat burgers het recht hebben op verwijdering van hun gegevens. De vraag is hoe dit straks vorm moet gaan krijgen. Bijvoorbeeld op social media, waar content gedeeld en doorgeplaatst wordt. Hoe kan het nu verplicht worden gesteld dat deze content verwijderd moet worden als de burger hier naar vraagt? Kan de overheid niet beter starten met een voorlichtingscampagne over het plaatsen van content op social media in plaats van het bedrijfsleven te verplichten de ‘foutjes’ van de consument op te ruimen?
Prettige wedstrijd
Het lijkt wel of de politiek zich enkel nog maar focust op het ‘beschermen’ van de burger. Dat hun plannen wel eens desastreuze gevolgen voor de economie kunnen hebben, wordt even helemaal vergeten. Hoe kan een startende onderneming groeien als zij niet eens meer een geadresseerd poststuk mag versturen naar een potentiële klant of überhaupt de adressen van potentiële klanten mag vastleggen. Ik zeg: 'Prettige wedstrijd ondernemend Nederland'.
Samen staan we sterk
Gelukkig is de herziening van de Europese Privacy Verordening nog niet definitief. De verschillende Parlementaire commissies kunnen tot 26 februari a.s. input leveren op het voorstel. Om als branche invloed te kunnen uitoefenen op deze ingrijpende voorstellen is het van groot belang dat ook het bedrijfsleven opstaat en van zich laat horen. Niet alleen brancheverenigingen en internationals moeten aan de bak, ook het MKB moet aantonen wat voor hen de gevolgen zijn als deze plannen ook daadwerkelijk doorgang vinden. Laten we samen deze Europarlementariërs wakker schudden!
-
Sheila Klein Schiphorst
- Werkt bij: SHE PR & Marketing
- Functie: PR & Communicatie manager
- Website:http://www.sheishere.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- KPN's 'Piece of me'-case wint Grand Euro Effie
- JONGERENICONEN 2025 - POV: 'Geef me de ruimte'
- [column] 'Blokker is het perfecte voorbeeld van hoe het niet...
- Marjolein Montijn-Groenendijk nieuw bestuurslid PvKO
- De marketingtransfers van week 50, 2024
- Onderzoek: CEO verwacht dat AI steeds meer banen gaat vervangen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events