[Esprix] 'Effectiviteit is voor eenieder verschillend'

[Esprix] 'Effectiviteit is voor eenieder verschillend'
  • Bureaus
  • 20 feb 2024 @ 10:41
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

Het kan nog net, inzenden voor de Esprix is mogelijk tot 22 februari. In dat kader het laatste 3-vragen interview uit deze reeks: juryvoorzitter Nina de Ridder in gesprek met Gerben van Walt Meijer, juryvoorzitter van de categorie Business to consumer.

Wat was vorig jaar in jouw jury de het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
'Een case die er afgelopen jaar bovenuit stak, was Kruidvat. Van prijsvechter naar hartendief. Ik vond het erg goed gedaan. Als je ziet waar het merk vandaan komt en welke stappen de marketeers durven te zetten. In een industrie die erg op prijs gericht is zie je dat creativiteit en onderscheidend vermogen werkt. Het typetje Lies als single moeder en een vooral chaotisch. Misschien ook wel de knipoog waar consumenten zich in herkennen bij Kruidvat. Men kent Kruidvat nog wel van de 3+2 gratis aanbiedingen. En terwijl het landschap aan het veranderen is, is het het moment voor Kruidvat om het roer om te gooien. Het is een gewaagde keuze maar het lijkt te werken. Echt jaloersmakend!'

Wat maakt voor jou het juryproces en de discussie interessant? Ben je wel eens op andere gedachten gebracht door de discussie?
'
Vooraf ga je de jurydag in met een bepaalde gedachten van nou dit zijn goede kanshebbers. Maar een ding weet je zeker de uitkomst einde dag is niet te voorspellen. Dit maakt het zo leuk. De diverse groep juryleden elk met hun eigen expertise en visie zorgen voor een vruchtbare discussie. Hierdoor gebeurt het dat je veelvuldig op andere gedachten kan worden gebracht. Aangezien vooraf niet bekend is wie welke beoordeling heeft gegeven kun je als juryvoorzitter leuk de uitersten tegenover elkaar zetten om de discussie op gang te brengen. Maakt het soms wel moeilijker om tot overeenstemming te komen hahaha.'

Zie jij een kans voor merken om minder met hagel te schieten op een enorm brede doelgroep, maar juist meer niche te gaan met campagnes op kleinere doelgroepen en communities? En moeten we effectiviteit dan anders beoordelen?
'Zeker liggen hier kansen. Ik denk ook dat we hier afgelopen jaar in de Esprix een aantal goede voorbeelden van hadden. Ik was zelf erg onder de indruk van de case 'De verdwenen SS’er' vanuit Nationaal Monument Kamp Amersfoort. Het unieke verhaal vertellen van de oprichter in een achtdelige podcast serie. Allereerst de keuze voor dit verhaal om nieuwsgierigheid te wekken en vervolgens de keuze voor het medium podcast, een bijzonder sterke keuze! Met als resultaat 30% meer bezoekers. In mijn ogen een sterk voorbeeld van niet breed inzetten en hetgeen tot effectiviteit heeft gezorgd.'

'Ik denk niet dat je effectiviteit anders moet beoordelen. Effectiviteit is voor eenieder verschillend, dat heb ik wel gemerkt tijdens de discussies. Het gaat meer om de redenatie van de juryleden maar vooral ook het startpunt : hoe zijn de doelstelling in de desbetreffende case opgesteld. Dit maakt een enorm verschil. Je bekijkt het echt case by case.'

Inzenden kan nog tot 22 februari, klik hier.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken