Marketingtruc of foutje bedankt?

Marketingtruc of foutje bedankt?
  • Bureaus
  • 3 jul 2014 @ 00:37
  • Link
  • Marianne Ostendorf
    Marianne Ostendorf

    Marketingcommunicatie-adviseur
    Rabobank Amsterdam
  • WinkelenE-commerceOnline betalenKlant

Online shoppen, ik doe het steeds meer. Relaxed op de bank (met laptop op schoot) me verlekkeren aan alles wat ik kan kopen op het web. Ooit konden we ons niet voorstellen dat we geld uit een muur zouden halen; was dit wel veilig? Een paar jaar later was het de normaalste zaak van de wereld en konden we ons niet meer indenken dat het niet zou kunnen. Schoenen kopen op internet? Ja hoor, wat denk je zelf, die moet je toch eerst passen? Dat dacht ik een paar jaar geleden. En nu... schoenen, kleding, bestek, lampen, you name it, ik koop het online. Ideaal! Toch werd ik laatst aan het denken gezet.

Vorige week ontving ik een e-mail van een online webshop met het onderwerp 'Je bestelling eenvoudig afronden'. De inhoud van de e-mail was: 'Je hebt geprobeerd bij ons een bestelling te plaatsen. Jammer, je bestelling is helaas nog niet afgerond. Daarom kunnen wij je bestelling nog niet verwerken én verzenden'.

Op zich niet vreemd nu je mijn online-shop-verslaving kent. Alleen was ik het hele weekend niet thuis geweest en had geen bank-quality-time gehad. Dus toch vreemd. Een alarmbel ging rinkelen en er schoten me allerlei vragen door het hoofd. Heb ik de vorige keer wel goed uitgelogd? Is iemand in mijn account geweest en hebben ze met mijn gegevens geprobeerd iets te kopen? Waar laat ik online eigenlijk al mijn persoonlijke betaalgegevens achter? Hoe veilig is het om online te kopen? Hoe gaan e-commerce bedrijven om met mijn gegevens?

Je hoort en leest steeds meer over internetfraude. Waaronder phishing. Daarom heb ik meteen een e-mail gestuurd naar de desbetreffende online webshop met de boodschap dat ik geen bestelling heb proberen te plaatsen. Of er wellicht een fout in het systeem is of dat er misschien fraude is/wordt gepleegd?

Een paar uur later ontving ik deze reactie: 'U heeft inderdaad per ongeluk een e-mail ontvangen over een nog af te ronden bestelling. U mag deze als niet verzonden beschouwen, onze excuses voor het ongemak. Een fashionable groet’. Een fashionable groet?!, dacht ik toen. OK, je kunt doorslaan als bedrijf.

Maar even terug naar waar het om ging, namelijk mijn gevoel dat er onverantwoord met mijn gegevens is omgegaan. En dan krijg je een redelijk 'kort door de bocht'-reactie: als niet verzonden beschouwen! Geen uitleg over hoe of wat; of maak je geen zorgen, onze systemen zijn veilig; of bedankt voor de oplettendheid en het doorgeven. Maar goed, ik beschouwde het probleem als opgelost en ging verder met waar ik mee bezig was.

Een paar uur later ontving ik weer een mail met het subject: 'Oeps... Foutje bedankt | 10% korting voor het ongemak' met de volgende inhoud: ' Geachte heer, mevrouw, Onze excuses. Er is per abuis een e-mail naar u verstuurd. De e-mail over de nog af te ronden bestelling is als gevolg van een systeemfout bij u terecht gekomen. Voor degenen die hier waarde aan hechten sturen we u hierbij een kortingscode als tegemoetkoming. Deze geeft recht op 10% korting op de gehele collectie’.

Al snel kwam ik erachter dat ík niet alleen, maar dat iedereen deze mail heeft ontvangen. Benieuwd of het een marketingtruc is of een echte ‘foutje bedankt’. Wanneer het gaat om een (systeem)fout is er snel ingehaakt op de situatie en dat vind ik leuk om te zien. Maar wat mij betreft hadden ze serieuzer in kunnen gaan op het probleem om een (toekomstig) onveilig gevoel weg te nemen. Het zou mij niet verbazen als het wél een marketingtruc zou zijn. Tja, dan geef je wel een verkeerd signaal af in deze tijd waarin phishing een serieus onderwerp is. 

Marianne Ostendorf

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken