Top-19 Nederlandse Contentmarketing 2014, deel I

26jan 201509:25
  • Content
  • 38716 x gelezen
  • Link
  • Robbert Zantinge
  • Social mediaContent

nieuws Wat zijn de beste contentmarketing voorbeelden van 2014? Robbert Zantinge, directeur van ZB, vroeg het aan topcollega's en verzamelde 19 fantastische cases. Dit is deel 1 van de Nederlandse Contentmarketing top-19 met cases van onder andere KLM en Coolblue, maar ook de gemeente Amsterdam en Alfredo Gonzales!

1. #HappytoHelp (KLM)

Rogier Schmit, director Digital Service, T-Mobile Nederland
‘Er gebeuren eigenlijk te veel leuke dingen om één voorbeeld te noemen. Maar een voorbeeld dat er in 2014 uitsprong is de KLM #HappytoHelp. Geweldig uitgevoerd met het creëren van buitengewone ervaringen. Naast de impact qua engagement en bereik is het vooral het concept dat ik nomineer. #Happytohelp is er ook voor reizigers die geen klant bij KLM zijn. Het gaat dus écht om helpen en niet om het KLM businessmodel. Ik zie echter ook ruimte voor verbetering. Deze attitude wil je niet alleen in campagnes zien, maar ook in de dagelijkse executie. Bijvoorbeeld bij grondpersoneel en het callcenter. Daar ontbreekt het helaas nog wel eens aan bij KLM.’



2. Hierzijnwij.nu (Gemeente Amsterdam)

Olaf Meul, directeur online bureau Perplex
Hierzijnwij.nu is een sterk uitgevoerde content case rondom de Noord-Zuidlijn. Het laat zien dat ook overheden contentmarketing goed kunnen inzetten en dat het niet alleen in een commerciële context effect heeft. Hierzijnwij.nu vind ik vooral goed vanwege de geïntegreerde aanpak. Met een combinatie van basiscontent, sociale kanalen, maar ook rondleidingen en originele video’s, wordt inzicht gegeven en draagvlak gecreëerd. Ze bieden zelfs via dagje-uit websites een bezoek aan in het informatiecentrum als mogelijk uitje. Leuk detail is de pijl in de stad die aangeeft waar de boorkop is.’

3. Leren van (Pensioenfonds Zorg en Welzijn)

Marcel Baas, hoofd Marketing & Communicatie BPD (voorheen Bouwfonds)
‘Ik kwam deze case tegen als jurylid van de Grand Prix Content Marketing. En terecht won ‘Leren van’ goud. Het is een heel goed voorbeeld van hoe je met content doelstellingen kunt realiseren. Het pensioenfonds weet nagenoeg onbereikbare CEO’s en CFO’s van zorginstellingen toch te bereiken. De colleges die ze organiseren en de magazines die ze maken gaan niet over pensioen. Ze kiezen andere onderwerpen die voor bestuurders interessant zijn en werken met aansprekende gasthoofdredacteuren.’

4. The Workshop (Alfredo Gonzales)

Maarten Reijgersberg, directeur socialmediabureau RauwCC
‘Tequila, BBQ’s, and home made cigars. His father gave Alfredo everything he had, which wasn’t much. Deze tekst begeleidt een prachtige video op de website van Alfredo Gonzales. Alfredo is een fictief persoon die bijzonder veel overeenkomsten vertoont met Dennis Ebeli, de ‘founding amigo’ van Alfredo Gonzales. Met zijn eigen team weet de Rotterdamse Dennis een fantastisch lifestyle brand neer te zetten voor… Sokken! Juist.
Hun laatste ‘marketing stunt’ is ‘The Workshop’. Op de website kun je je eigen sok ontwerpen en meedoen aan een langlopende wedstrijd. Uit de top twintig kiest Alfredo Gonzales vijf sokken die ze in productie nemen. Het slimme is dat ze deelnemers een sok laten ontwerpen voor hun eigen achterban en dat ze via social media (in)direct meelift op deze achterban. Alle deelnemers zijn onder andere op een waanzinnig groot billboard langs de A13 getoond.’



5. Videostrategie (Coolblue)

Maarten Stramrood, directeur Online Marketing UPC Nederland
‘Coolblue is in de volle breedte goed bezig. Aanwezig op alle sociale media met unieke en creatieve content en altijd goed inhakend op de actualiteit. Alles heeft een consistente boodschap en draagt bij aan de focus op klanttevredenheid. In 2014 braken ze met video de nodige records. Er zijn inmiddels meer dan 5.000 video’s geproduceerd die meer dan twintig miljoen keer zijn bekeken. En elke maand komen er 200 nieuwe video’s bij. Complimenten.



6. Stripe up your life (Stabilo)

Joost Driessen, algemeen directeur iMediate
‘Het pennenmerk Stabilo is vorig jaar aan de slag gegaan met contentmarketing. Op het branded YouTube-kanaal ‘Stripe up your life‘ zijn korte documentaires geplaatst van artiesten die een pen gebruiken in hun creatieve proces en de komende tijd verschijnen ook nieuwe video’s. Doel is branding en het bouwen aan naamsbekendheid bij een jongere toetsenbord-, muis- en controller-doelgroep. Er is geloofwaardige content gecreëerd, vanuit de overtuiging dat de traditionele schreeuw om aandacht via tv (dat noemen ze ook wel een commercial) een kansloze cocktail is om deze doelstellingen te bereiken. Stripe up your life is niet per se revolutionair, wel met overtuiging in praktijk gebracht.’



7. De Coolste Baan van Nederland (KPN)

Jan Christiaan Hellendoorn, VP Communications Albert Heijn
‘Het Olympisch Stadion in Amsterdam was in februari 2014 omgetoverd tot ‘De Coolste Baan van Nederland’. Vier weken lang entertainment met breedte- en topsport onder één dak. Een Grand Oval 400 meter-schaatsbaan voor jong en oud met als afsluiting het KPN NK Allround & Sprint.
Dit concept kreeg diverse prijzen. Wat mij betreft is het ook een excellente aanvulling op de verbinding die KPN met schaatsen heeft gezocht. De geboden content (actief of passief met schaatsen bezig zijn), in de samen met partners opgebouwde entourage van het Olympisch Stadion, zorgde online en offline voor veel verhalen van klanten en andere bezoekers. Zij zullen zonder aarzeling schaatsen en KPN met elkaar verbinden. Een prachtig initiatief met voor mij persoonlijk een kippenvel-momentje in het stadion tijdens de indrukwekkende huldiging van de Olympische schaatsers.’

8. Videostrategie (Limburgia Utiliteitsdeuren)

Dr. Suzanne de Bakker, adviseur/onderzoeker contentmarketing en docent Corporate Communicatie UvA
‘Ik nomineer Limburgia Utiliteitsdeuren, een B2B-toeleverancier van deuren in de bouw. Het is geen voor de hand liggende case, maar de aanpak van Limburgia is goed en opvallend. De marketingstrategie is er niet op gericht om planken te verkopen die het gat in de muur afdichten, maar op het creëren van veilige ruimtes met Limburgia-deuren. Ze vertellen hun merkverhaal door medewerkers zelf blogartikelen te laten schrijven, maar ook door korte video’s te maken over de bouwprojecten waar de deuren zijn gebruikt. In de video’s vertellen architecten over de gemaakte keuzes. De video’s zijn niet gericht op de deuren zelf, maar op het bouwproject als geheel. In mijn ogen het ultieme show, don’t tell.’



9. Volg de … (Staatsbosbeheer)

Simon de Ridder, Manager Marketing & Communicatie Alterra Wageningen UR
‘Ook al heeft Staatsbosbeheer het aantal webcams inmiddels teruggebracht, hun live streams van www.volgdezeerarend.nl, www.volgdeoehoe.nl, www.volgdevos.nl en www.volgdebever.nl blijven een erg mooi voorbeeld van hoe (semi-overheids)organisaties burgers kunnen betrekken bij natuur. Veel beelden uit 2014 (van bijvoorbeeld jonge vosjes in hun hol) waren uniek en vertederend en trokken miljoenen mensen naar de website én naar de natuur. Dit soort langlopende campagnes dragen bij aan de legitimatie en acceptatie van het werk van Staatsbosbeheer (betaald van ons belastinggeld). Dit heeft toch veel meer impact dan een jaarverslag? The proof of the pudding is in the eating.’



De Nederlandse Contentmarketing Top 19’ is samengesteld door Robbert Zantinge, directeur van ZB Communicatie & Media. De Top 19 van vorig jaar vind je hier Deel 1 en hier Deel 2. 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content