Storyteller Leonard Cohen en de gevoelige snaar

Storyteller Leonard Cohen en de gevoelige snaar
  • Content
  • 28 okt 2015 @ 08:15
  • Link
  • Henk Dilling
    Henk Dilling

    zelfstandig journalist/tekstschrijver
    Henk Dilling
  • Storytelling

Mooie uitspraak van de Britse ‘fantasy’ schrijver Terry Pratchett: ‘People think that stories are shaped by people. In fact it's the other way round.’ Mensen worden gemaakt door verhalen. En niet andersom. Verhalen over uitdagingen, succes en mislukking, over problemen die zijn overwonnen, over bijzondere klanten, kleurrijke medewerkers. Een authentiek verhaal maakt emoties los bij de ontvanger. Daarom verdient storytelling een sleutelrol in de marketingcommunicatie.

Of het nu om een website, magazine, jubileumboek of jaarverslag gaat of om film, Twitter, Facebook en Linkedin. Emotie is herkenning. En herkenning het begin van betrokkenheid en verbondenheid. Dat werkt extern, maar ook intern. Binnen de organisatie is ‘het verhaal’ bij uitstek geschikt om het ‘wij-gevoel’ te versterken en om draagvlak voor verandering te realiseren.

Inspiratie nodig? Luister eens naar de Canadese dichter, singer-songwriter en schrijver Leonard Cohen (1934). Een storyteller in het kwadraat. Tijdens de concerten die hij een paar jaar geleden in Londen gaf opende hij met een verhaal over zijn vader, die hem op zijn zevende meenam naar het circus. Dat vond hij de jonge Cohen eigenlijk maar niks, op één moment na: wanneer het helemaal donker wordt in de circustent en aan de bezoekers wordt gevraagd een lucifer aan te steken. Cohen vraagt vervolgens aan zijn duizendkoppige publiek of ze hem een plezier willen doen door dat magische moment van vroeger te herhalen. Als de zaal een oase van lichtjes is, zet Cohen ‘Bird on the Wire’ in, ook al zo’n prachtig verhaal (van zijn tweede album Songs from a Room). De toon is gezet. De oude meester heeft de gevoelige snaar geraakt. Het verhaal als verbindende factor.

Henk Dilling

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken