Logo Olympische en Paralympische Spelen 2020 geschrapt

  • Design
  • 2 sep 2015 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Visual idOlympische SpelenSport

De organisatie van de Olympische & Paralympische Spelen 2020 in Tokyo heeft het recent gepresenteerde tweedelige logo geschrapt vanwege beschuldigingen van plagiaat. Er bestonden teveel twijfels over het embleem nadat Belgische designer Olivier Debie claimde dat het logo teveel lijkt op de identiteit die hij ontwierp voor het Theatre de Liege in 2011. Debie zou een aanklacht hebben ingediend tegen het Internationale Olympisch Comitee over het logo. BBC maakte bekend dat het door designer Kanjiro Sano ontworpen logo daarom is teruggetrokken.

“We have reached a conclusion that it would be only appropriate for us to drop the logo and develop a new emblem. At this point, we have decided that the logo cannot gain public support.” Aldus Toshio Muto, general director van het Tokyo organizing committee tegen de BBC. Bekijk hier de vergelijking tussen de identiteiten in een GIF. 

De logo’s voor de Tokyo 2020 Olympische en Paralympische Spelen werden op 24 juli gepresenteerd. Beide logo’s bestaan uit 4 elementen: zwart, rood, goud en zilver. De T-vorm in het Olympische logo staat voor Tokyo, Tomorrow en Team. Het =-teken in het Paralympische logo is geinspireerd op de betekenis van het =-teken: gelijkheid.

Het terugtrekken van het gebruik van het logo komt nadat de organisators in Tokyo een halt toeriepen aan de bouw van het door Zaha Hadid ontworpen Olympische Statium door discussie over de kosten. De beslissing over het stadium werd eerder dit jaar gemaakt, nog net 5 jaar voordat de Spelen van start gaan.
 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken