[designpanel] Ziggo splijt de gelederen

[designpanel] Ziggo splijt de gelederen
  • Design
  • 26 jan 2016 @ 10:09
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelVisual id

Voor de vormgeving van het nieuwe sportkanaal van Ziggo is een ruimtelijke weergave van de sportlijnen van de verschillende sportvelden en omgevingen in 3D gemaakt, die in combinatie met beeldmontages van sporters in actie de emotie, strijd en energie van de sport moeten laten zien. De sporters worden gereflecteerd in de Z van Ziggo, met de bedoeling de beste sportmomenten aan Ziggo te koppelen en het geheel moet Ziggo Sport een mannelijke, strijdlustige en premium uitstraling geven. Is dat Cape Rock gelukt? Het panel is nog nooit zo verdeeld geweest. De marketeers waren lovend. Lees hier hoe de designers oordeelden.

 



Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar
Ik zoek altijd naar de positieve elementen in de cases die we krijgen voorgelegd. Dat was dit keer eerlijk gezegd lastig. Alles wat ZiggoDome bijvoorbeeld wél heeft, is bij Ziggo Sport afwezig. Het gehele concept bevat eigenlijk geen enkel verrassend element. Het logo wordt ouderwets door de verchroom- en 3D-machine gehaald. De beeldtaal is generiek. De motion heeft geen eigen karakter. Ik kan helaas maar één conclusie trekken: visueel gezien is dit een channel zonder eigenheid en zonder ziel.
 

RAPPORTCIJFER 4


Stefan Pangratz, design director VBAT
De mentale eigenaren van de sportwereld zijn bedrijven zoals Nike, Adidas en met een beetje afstand Puma. Hun aanpak bij het branden van de verschillende sporten, de kwaliteit, eigen esthetiek en stijl zijn de benchmark voor elk bedrijf in de sector.

Dat geldt wat mij betreft ook voor channel branding. Bij Ziggo Sport lijken de technische mogelijkheden van het animatieprogramma de overhand te hebben gekregen boven een sterk concept voor de passie van en voor sport. Dat kan uiteraard ook op een mannelijke, strijdlustige en premium manier zoals Nike laat zien.

Verder overheersen in de gekozen esthetiek de visuele effecten en ontstaat het gevoel dat je naar een autoprogramma zit te kijken en niet naar een sportkanaal.

RAPPORTCIJFER 3

Claire Parker, executive creative director Design Bridge
The thing about sports idents is that they are often done in a certain way, a generic mash up of high speed photography or a very synthetic, computer generated universe that lacks soul. I’m afraid that Ziggo Sport is a combination of the two - where is the original thinking? One brand that has managed to escape this is the French tv channel Canal+ Sport, they rebranded last year with a series of idents created entirely in camera, portraying the movement, emotion and passion of sport in a unique and ownable way. This stunning work beautifully captures the spirit of sporting endeavour in a way that breaks down movement into its simplest form both in sound and pictures, to create an energetic and original exploration of the sporting experience.

RAPORTCIJFER 3

Zoals de kop van dit artikel al suggereert waren de marketeers laaiend enthousiast over het design. Lees hun onderbouwing nu in MarketingTribune 2 (26 januari 2016) en volgende week hier op de site:
Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: 8,5
Tessa van Breugen, brand manager Pepsico: 9+
Marc van Eck, partners Business Openers: 10


 

Eerder beoordeelde designs:
 

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken