[designpanel] Rotterdam Ahoy
- Design
- 8 mrt 2016 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - DesignpanelVisual id
- 8 mrt 2016 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Ahoy Rotterdam heeft zijn naam gewijzigd in Rotterdam Ahoy en een nieuwe naam verdient een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. De Rotterdamse evenementenaccommodatie, die in januari 1971 door Prins Claus werd geopend, bestaat 45 jaar. 'Een logo dat het rauwe gevoel van Rotterdam vertegenwoordigt', aldus Ahoy zelf. Het logo en de huisstijl zijn ontwikkeld door het Rotterdamse collectief Sniper-X. Zij wonnen in het najaar van 2015 de pitch die Ahoy uitschreef. Is het inderdaad strakker, rauwer en energiek? De designers waren unaniem in hun cijfers, lees hier hun onderbouwing.
Tom Dorresteijn, Studio Dumbar
Het verhaal bij het ontwerp van Ahoy is ambitieus. Trefwoorden: ondernemerschap, levenslust, optimisme, creativiteit, fantasie, rauw, energiek. Maar het logo is vooral in de letterlijke zin ‘edgy’, met z'n scherpe hoeken; niet in de zin van vooruitstrevend. Het logo is goed herkenbaar, maar in zijn uitstraling erg technisch en onpersoonlijk, een beetje Mitsubishi-achtig. Ook de communicatiemiddelen brengen weinig warmte en leven in het geheel; ze zien er nogal corporate uit. De kleurcombinatie lichtgrijs en geel is daarbij ook geen gemakkelijk uitgangspunt.
Gezien de focus van het Rotterdamse Ahoy (experiences, mensen) begrijp ik de rationale beter dan het ontwerp. Helaas, want ik had graag iets positiefs gemeld na alle opwinding over dit logo.
Rapportcijfer: 5
'HET LOGO IS GOED HERKENBAAR, MAAR IN ZIJN UITSTRALING ERG TECHNISCH EN ONPERSOONLIJK, EEN BEETJE MITSUBISHI-ACHTIG'
Stefan Pangratz, VBAT
De vraag is of de verandering doet wat ze moet doen, namelijk voor een duidelijker profiel van Ahoy zorgen, met name in het buitenland.
Als de focus op Rotterdam moet liggen om op de bekendheid van de havenstad mee te liften, dan is de verandering te klein.
Ook is de leesbaarheid van Rotterdam Ahoy een beetje houterig, spreektaal zal toch Ahoy blijven.
Ik begrijp dat het jubileum een goed moment was om de ronde jaren zeventig letter een opfrisbuurt te geven, ben alleen bang dat het huidige logo niet zo lang onaangetast zal blijven, daarvoor is het niet tijdloos genoeg.
Het lijkt alsof de A een andere taal spreekt dan de rest. Daardoor valt het geheel een beetje uit elkaar en mist het kwaliteit en statuur. Ik hoop echter toch dat de Rotterdammers het in hun hart gaan sluiten.
Rapportcijfer: 5
Claire Parker, Design Bridge
This is certainly an improvement in terms of reflecting Rotterdam as a city, however the execution lets it down and the unfortunate similarity to another mark only serves to emphasize this failing. The UK based work is much more considered and balanced, the angles are sympathetic to one another, the ‘A’ cleaner and more sophisticated – as a mark it is just more considered and crafted. The design application works well in terms of creating an identity that can live across multiple touch points, however it’s nothing new or innovative. Overall it feels like a missed opportunity that fails to deliver the raw and energetic intention it claims. As an identity for such a significant international events space, this could have been a lot more relevant to such a forward thinking and design savvy city as Rotterdam.
Rapportcijfer: 5
Ons panel van marketeers heeft ook hun oordeel geveld en ook hun cijfers zijn een gemiddelde van het etui en de retailverpakking. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 5, 8 maart 2016.
Karlijne Bos, brand manager Pearle Opticiens: 7
Marc van Eck, partner Business Openers: 1
Tessa van Breugel, brand manager Pepsico: 6-
Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.
Eerder beoordeelde designs:
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024