[designpanel] Gkazas: ‘Design met twee gezichten’

  • Design
  • 17 jan 2017 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelVisual id

Designbureau Today heeft voor het Nederlands-Griekse olijfoliemerk Gkazas de totale branding ontwikkeld: logo, packaging design, illustraties, (food)fotografie, website en brandmovie. Het familiebedrijf produceert olijfolie op Kreta. Today: ‘De look & feel benadrukt het familiekarakter. We fotografeerden de familie en vrienden en bedachten de kreet “Oil in the Family”. We bestickerden zelfs de bestelbus.’ Door het redesign is het aantal verkooppunten gestegen van 20 in 2014 naar ruim 120 in 2016. Wat denkt ons panel van designdeskundigen?

Tom Dorresteijn, Studio Dumbar
Het design heeft wat mij betreft twee gezichten. De ‘pengetekende’ letters en illustraties refereren sterk aan het authentieke familieverhaal van Gkazas, maar het logo en het woordmerk spreken een heel andere taal. Het logo is sterk herkenbaar, maar weinig vriendelijk en smakelijk en het weglaten van de dwarsverbindingen in de letters GKAZAS is al erg veel gebruikt, vooral door merken die een moderne en technologisch appeal willen hebben.

De twee gezichten vormen dan ook een wat ongemakkelijke combinatie, het integreert niet tot één geheel, waarbij het grote logo domineert. Het unieke van Gkazas - familiebedrijf, product van eigen land, zelf bereid - proef ik onvoldoende.

Rapportcijfer: 5,5

tekst gaat verder onder beeld

Stefan Pangratz, VBAT
Het is altijd leuk om te zien hoe design en branding ook voor kleinere familiebedrijven heel veel kan betekenen. Het merk ‘Griekenland’ in combinatie met authentiek en ambachtelijk geproduceerde producten heeft een grote inhaalslag te slaan om op een volwassen manier op de markten te kunnen concurreren.

De identiteit spreekt aan en geeft me in het algemeen de juiste signalen zoals: olijfolie uit het hart van Griekenland, eenvoud, frisheid en kwaliteit op een aangenaam moderne manier. Ik denk wel dat het familie-aspect een belangrijk emotioneel voordeel is en meer aandacht zal moeten krijgen. Het kan hét verschil maken ten opzichte van grotere en onpersoonlijke ‘marketing’merken. Veel succes!












Rapportcijfer: 8

Claire Parker, Design Bridge
There are quite a few things to like about this work: simplicity and boldness of the icon and word mark, branded packaging that delivers the message loud and clear - Greek olive oil. However, that is not the complete story, this is a family owned brand. There is a family connection and warmth that come through the film and photography, as well as the hand drawn illustrations and typography, but they all feel a little at odds with each other, uncomfortable in each others company as if all vying for attention. Even the random addition of the occasional olive image feels like a compromise. Each element brings their little piece of the story but not as one cohesive voice, more a dysfunctional family not quite at ease with itself.

Rapportcijfer: 6

Roel Stavorinus
Gkazas heeft een nieuwe huisstijl die heeft bijgedragen aan een stijging van 20 verkooppunten in 2014 naar 120 in 2016. Dat is mooi. Dat is wat een goede merkstijl in ieder geval moet doen: bijdragen aan verkoopdoelstellingen. De stijl is dan ook best onderscheidend, tenminste als ik het vergelijk met olijfoliën in het schap van de supermarkt. Er is voor gekozen om het merk een Nederlands-Griekse uitstraling te geven. Modern met her en der een vleugje ambacht en authenticiteit. Het valt op door de strakke vorm van het logo en het heldere blauw en wit. Het verhaal van de familie Gkazas is warmer en gaat over de liefde voor het product, voor eten en voor het leven zelf. Een verhaal dat sympathie wekt en waar je graag aan bijdraagt. Ik mis alleen een beetje overtuigingskracht, de samenhang tussen verhaal en verpakking. Het is mooi, maar is het ook echt waar?

Rapportcijfer: 7

Ook ons panel van marketeers beoordeelde het design. Hun onderbouwing is te lezen in MarketingTribune 1, 17 januari 2017:












Marc van Eck, partner Business Openers: 6+

Paul Sluis, Global Marketing Communication manager KLM: 8

Henry van der Zeeuw, directeur Brandmasters: 9
 

Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.

Eerder beoordeelde designs:

Côte d’Or ​door Design Bridge

Kodak

Eternal Oceans (concept) door Anthem





Ahold Delhaize

Kamphuisen Siroopwafels door OD

Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt























De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit









Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google







Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis







Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum













 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken