[designpanel] Poortwachters
- Design
- 15 feb 2017 @ 09:11
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Visual idDesignpanel
- 15 feb 2017 @ 09:11
- Nanny Kuilboer
2017 staat in het teken van botanische tuinen en 24 daarvan introduceren het nieuwe merk ‘Hortus Botanic Guardians’: hoeders en poortwachters van de biodiversiteit. Op de planning staan twee tentoonstellingen, een symposium en een nieuwe website en app. Koeweiden Postma ontwikkelde in samenwerking met Globrands en TheBrandHotel naam, logo, pay-off, identiteit, campagne-idee en introductieplan. Onderdeel van het introductieplan is het nieuwe merk te verbinden aan bestaande producten en diensten. Op dit moment worden gesprekken gevoerd met diverse merken. Doelstelling van het communicatietraject is om de missie van de tuinen 'behoud van biodiversiteit' te verspreiden en de bekendheid en toegankelijkheid van de tuinen te vergroten. Het panel heeft het moeilijk.
MARKETEERS
Marc van Eck, partner Business Openers
Oei, dit is typisch zo'n voorbeeld waar veel denkwerk en verbeelding in het logo verwerkt is. Doel en aanpak begrijp ik: een herkenbaar logo voor alle botanische tuinen, dat ook nog eens makkelijk mee kan liften op verpakkingen van andere merken. Wat die link is met die andere merken ontgaat mij. De aanpak klinkt logisch, lijkt kostenslim wat ongetwijfeld gezien het budget ook nodig is. Ik vind het idee sympathiek en zou het graag steunen, maar als ik het logo los zie en op me in laat werken, doet het me niks. Ik zie het niet, ik voel het niet, ik neem een naam waar in een cirkel in stippen. Tja, soms werkt een idee ondanks alle goede bedoelingen niet. Dit is er zo een. Ik kom niet hoger uit dan een 3.
Rapportcijfer: 3
Mariëlle Krouwel, hoofd merk & communicatie SNS
De nieuwe identiteit van de Hortus Botanic Guardians - hoeders en poortwachters van biodiversiteit - brengt mij in verwarring. De slogan ‘bescherm en bewonder’ is mooi gevonden. De natuur moet beschermd worden, zodat we die kunnen blijven bewonderen. Klaar als een klontje en daarom goed. De combinatie van de twee woorden maakt dat het precies geschikt is voor dit merk en niet uitwisselbaar met een ander merk, zoals de politie (beschermen) of een ruimtevaartmuseum (bewonderen). Het logo oogt krachtig, de stippen kunnen in varianten vervangen worden door zaden of bonen, dat maakt het speels. De opbouw van de tekst is niet logisch: het gaat primair om ‘Guardians’ en daarom had dat woord prominent in het midden moeten staan. De gekozen campagnestijl vind ik frivool, alsof het voor een bloemist is. Bij een partij die een ‘Guardian’ wil zijn - een sterke beschermheer - verwacht je niet direct een lila en turquoise bloempartij. In tweede instantie bekeken op andere middelen wordt het erg gestileerd en doet het mij eerder denken aan een kunstwerk uit een museum. Zoals het Van Gogh Museum de Amandelbloesem gebruikt. Maar dat lijkt me - als dat al zo is - de rol van de tuinen, maar zeker niet van de Guardians? En of een Hortus net zo iconisch is als een Van Gogh? Kortom, geheel verwart mij enigszins. Ondanks de dikke 7 voor de slogan, kom ik gemiddeld voor het wankele geheel niet hoger dan een 5.
Rapportcijfer: 5
Henry van der Zeeuw, directeur Brandmasters
Na het lezen van de casebeschrijving en voordat ik het ontwerp gezien had, bekroop mij al een gevoel van vaagheid. Helaas werd mijn vermoeden bevestigd. Wat een mooie kans was om een vergeten tijdsbesteding en kunst onder de aandacht te brengen, is helaas mislukt. Het ontwerp an sich is mooi, maar de boodschap, functie en campagne is totaal onvoldoende. Voor mij is het een bloemetjesbehang met een paar stippen en onleesbare letters erop. De doelgroep heeft volgens mij geen idee waarvoor het bedoeld is. Helaas een 3,5.
Rapportcijfer: 3,5
DESIGNDESKUNDIGEN
Stefan Pangratz, VBAT
De ‘poortwachters van de biodiversiteit’ is een prachtige missie voor deze eeuwen oude traditie en wetenschap. Urgenter dan ooit, maar zonder een duidelijke en hoorbare stem in het dagelijkse geweld van nieuws, vermaak en commercie. Uiteraard een goed idee om branding te gebruiken om met een opvallend optreden aandacht te creëren. De illustratieve laag is prachtig, divers, expressief en een herkenbare signatuur voor het onderwerp. Het logo zelf is wat mij betreft te fragiel uitgevallen en mist nog een beetje eenvoud en kracht om goed overeind te blijven staan in het dagelijkse visuele geweld. Maar zoals de Engelsman het zo mooi formuleert: ‘Maybe it has to grow on me.’
Rapportcijfer 7
Claire Parker, Design Bridge
There are some big expectations for this brand mark and supporting visual; something to capture the imagination of a younger audience, raise awareness of The Netherlands 24 botanic gardens, conservation ‘bring the gardens to the people’. With so much to say you need a clarity of thought to get to the real truth at the heart of it all, and that’s where this work falls down. It has tried everything to achieve its well intended goals; from a play on words ‘Hortus Guardians’, the Fibonacci sequence, Gilbert & George, symmetry, co-branding. But where is their big idea? There is nothing here that is true, unique or ownable to their story. It is all just lovely wallpaper, at best colourful and distracting at worst confusing and forgettable.
Rapportcijfer: 5
Roel Stavorinus
The proof of the seed is in the growing. Ontwerpen kunnen ze wel bij Koeweiden Postma. De ontwerpers hebben een beeldrijke identiteit ontwikkeld met visuele impact. De presentatie van de stijl op de Koeweiden-site eindigt in een magnum opus in de vorm van beeldschone bloemetjesjurken, waarvan je alleen maar kunt hopen dat ze ook écht gemaakt zullen worden. En daar zit ‘m de crux. Alles valt of staat met de vraag of de 24 botanische tuinen de stijl en de campagne ook daadwerkelijk zullen gebruiken. En of ze dat op zo’n manier doen dat het publiek de uitingen ziet, herkent en er naar handelt. Het zou heel jammer zijn als dat niet gebeurde, maar ik vraag me serieus af of het zo ver komt. Een dergelijke rijke, gevarieerde en flexibele stijl vraagt paradoxaal genoeg een strakke regie. Mijn cijfer sec voor het ontwerp: 8.
Rapportcijfer: 8
Tom Dorresteijn, Studio Dumbar
Als je dit ziet, word je meteen een beetje blij. De patronen met vormen en kleuren zijn mooi. Dat is de sterke en aantrekkelijke kant van deze identiteit.
Minder sterk is dat het op een golflengte zit die niet uniek is. De tasjes van de Lush-winkels hebben bijvoorbeeld een vergelijkbare stijl en het gevaar is dat het 'behang' wordt. Ook het logo vind ik wat mager; het heeft weinig kracht.
Rapportcijfer: 6
Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.
Eerder beoordeelde designs:
Gkazas door Today
Côte d’Or door Design Bridge
Kodak
Eternal Oceans (concept) door Anthem
Ahold Delhaize
Kamphuisen Siroopwafels door OD
Prophecy door VBAT
Dettol
Robeco SummerNights
Brouwers
Nemo
Conimex
Royal FloraHolland
Rood Met Zwarte Stippen
I sea pasta
Melkweg
Hooghoudt
De Wijndragers
Ahoy
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024