[designpanel] Uefa Nations League

  • Design
  • 27 okt 2017 @ 12:46
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelVisual id

De nieuwe Nations League is een landencompetitie die begint in september 2018 en komt in de plaats van de meeste huidige oefeninterlands. Via de Nations League kunnen ook tickets voor het EK 2020 worden verdiend. Het Portugese Y&R Branding is verantwoordelijk voor de visuele identiteit. Het logo reflecteert de kleuren van de 55 deelnemende landen en is niet alleen een statisch logo, maar wordt online dynamisch gebruikt: uefa.com/uefanationsleague. Wat vindt ons panel?


M A R K E T E E R S


Karlijne Bos, sr. marketeer: Ik ben geen voetbalkenner, dus in dit nieuwe logo van de Uefa Nations League moest ik me wel even verdiepen. Deze identiteit bevat ontzettend veel informatie. Het logo is door het complexe geheel aan elementen vooral online van waarde: het krijgt met name betekenis zodra het dynamisch gebruikt kan worden; dan wordt pas echt duidelijk dat er veel voetbaltaal verwerkt is in het logo: promotie en degradatie, de verschillende landen, alles heeft een symbool of kleurcode gekregen binnen één logo. Voor online gebruik sterk, ook internationaal gezien. Statisch vind ik dit logo behoorlijk druk en als gevolg daarvan ook niet zo krachtig. Een interessante afweging. Omdat ik vermoed dat de toepassing voornamelijk dynamisch zal zijn, geef ik dit design een voldoende.

6,5

Marc van Eck, partner Business Openers: Deze nieuwe ontwikkeling had ik gemist. Wel een leuk, fris idee en gelukkig is het gelukt dat ook in het nieuwe logo te vatten. Het is heel herkenbaar en dynamisch. Leuke manier om alle 55 landen met hun vlaggen een plek te geven in de overall vlag. Veel leuker en slimmer dan bijvoorbeeld de oersaaie EU-vlag en ook weer niet totaal anders dan anders. Zo simpel en doeltreffend mag design van mij zijn. Een dikke 9 dus.

9

Mariëlle Krouwel, hoofd merk & communicatie SNS: Ik weet het niet zo goed met dit logo. Alles lijkt te kloppen. Het ontwerp is erg goed doordacht: een (landen) vlag, de vorm van de middenstip op een voetbalveld en veelkleurig zodat het de wereld vertegenwoordigt. Kortom, alle punten uit de briefing lijken afgevinkt, maar daarmee ook zoveel elementen dat er een video voor nodig is op hun site om dat allemaal uit te leggen. Als je die ziet snap je het en klopt het. Daar zit dan gelijk ook het manco: het klopt, het is functioneel en vooral voor de hand liggend. Terwijl ik bij een Uefa Nations League denk aan spectaculaire wedstijden, spelers van formaat, beweging, spanning en sensatie. Die sprankeling ontbreekt in dit logo en dat vind ik echt een gemiste kans. Onvoldoende is het niet, daarvoor klopt het te goed. Braaf is het wel. Daarom een zesje.

6

D E S I G N E R S

Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar: Prettig dat de Uefa eens wat anders probeert, want hoe Uefa zich gewoonlijk visueel uitdrukt, is tenslotte nogal stijf en ouderwets. Waardering dus voor de intentie om het kleurrijker, dynamischer en creatiever te doen. Het eindresultaat is echter niet geweldig. Het ziet eruit als een concept dat nog niet is afgemaakt en uitgewerkt. Het is meer een wallpaper dan een stijl die een duidelijk statement kan maken in verschillende touchpoints.

6-

Stefan Pangratz, design director VBAT: Voetbal is oorlog! Of wordt tenminste vaak als plaatsvervanger voor oorlog tussen twee landen gezien. We noemen de fans het ‘legioen’ en de landen ‘strijden’ op het veld - en soms helaas ernaast - om de eer. Hoewel de vergelijking gelukkig niet helemaal opgaat, heeft het hele gebeuren wel iets tribalachtigs en dat pakt de identiteit van de Nations League perfect op. Je hebt door de vlag en de kleuren ook meteen door dat het niet over een clubtoernooi, maar om een landencompetitie gaat en dat is best knap gedaan. Naast symboliek en uitstraling is het ook een ‘systeem’-identiteit, die op alle communicatielagen kwalitatief toegepast kan worden en - niet te vergeten - in 55 landen moet gaan werken. Naast de Champions League een sterk stuk branding van de Uefa. Well done!

8

Claire Parker, executive creative director Design Bridge: The idea of a flag is something that every nation can relate to; playing under the colours of your country is the aspiration of every sportsman. It is also refreshing to see a football related identity not falling into the clichés and generic gestures you normally see in this area. Beyond that there is little to praise, the proportions are not flag like, more Naval Pennant. The symbols give a sense of diversity, although the centre circle and diamond/arrows of relegation or promotion seem post rationalised. Overall it’s a bit of a mess of ideas and execution all fighting with each other. It all feels derivative - the animation leans heavily on the great work done by ManvsMachine for More 4 - and not thought through enough to get to a strong singular idea that embodies the notion of representing your nation. Better execution could have helped it, more rigour in the craft in developing the mark to truly be a flag of all nations.

5

Roel Stavorinus, zelfstandig design- en communicatiestrateeg: ‘In de beperking toont zich de meester’ is in ieder geval niet het leitmotiv van de Portugese tak van Y&R. Het basisidee is best aardig: een (niet letterlijke) abstrahering van de vlaggen van 55 landen, maar het komt allemaal erg geforceerd over. In de animaties werken de grafische vormen en kleuren heel mooi, maar om die vormen dan ook nog eens door te trekken in de achtergronden, soms in lijnen, soms in transparante vormen en soms in een monotone uitvoering van de vlaggen levert weinig op; ja, een hoop rommel. De vlaggen in combinatie met de ook al expressieve typografie waren meer dan genoeg geweest. Een goed idee, sterk uitgevoerd, heeft niet zoveel nodig.

4
Check het logo online: www.uefa.com/uefanationsleague
 































Eerder beoordeelde designs:

Canei door VBAT

Adidas door RESN

Eredivisie door Dog and Pony

Zaans Medisch Centrum door Silo

Boomsma Gin

Jozo door Brandnew

AH to go-app door Studio Kraftwerk

Organto door SuperRebel

Lowlands door Fabrique

New Dutch Legacy-gin door Brum

Seepje door Flex/Design

Nada Door ProudDesign

Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma

Gkazas door Today

Côte d’Or ​door Design Bridge

Kodak

Eternal Oceans (concept) door Anthem

Ahold Delhaize

Kamphuisen Siroopwafels door OD





































Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt

De Wijndragers






















Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit








Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google







Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis







Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum














 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken