[designpanel] Dropbox goes creative
- Design
- 24 nov 2017 @ 16:56
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Visual idDesignpanel
- 24 nov 2017 @ 16:56
- Nanny Kuilboer
Dropbox vond het tijd voor een rebranding tot creatief platform in plaats van ‘slechts’ een file sharing-service. Het bedrijf werd in 2007 opgericht door MIT-studenten Drew Houston en Arash Ferdowsi en is nog steeds gevestigd in San Francisco. Voor deze rebranding werkte Dropbox met het New Yorkse designbureau Collins. Niet alleen het logo werd aangepakt, maar ook de kleurenschema’s en de typografie. Collins koos voor Sharp Grotesk, dat maar liefst 250 verschillende fonts aanbiedt. Er zijn ook nieuwe illustraties ontwikkeld voor meldingen op de website. VP Design Nicholas Jitkoff: ‘Ons oude logo was een blauwe doos waar je letterlijk je spullen in kon opbergen. Het nieuwe logo is cleaner, meer simpel. We zijn van een letterlijke doos naar een aantal oppervlaktes gegaan, die laten zien dat Dropbox een open platform is en een plaats voor creativiteit.’ Herkent ons panel zijn woorden?
Oude logo
Nieuwe logo
M A R K E T E E R S
Karlijne Bos, sr. marketeer: Het logo van Dropbox heeft een subtiele -ik gebruik Dropbox zelf zelden - maar goed doordachte verandering ondergaan. Abstract en nog steeds heel herkenbaar. Mooi hoe ze het met de uitbreiding van de services - het mag dus niet meer alleen maar een box zijn - en de tijd mee hebben laten veranderen. Ik begrijp de wens om 'de box' uit te breiden richting een meer creatief platform. Helaas vind ik dat ze in de uitvoering doorgeslagen zijn. Ik heb het idee dat men hier teveel in één keer wil bereiken, waardoor het zelfs een beetje gejat en bij elkaar gegraaid overkomt. Dropbox blijf bij jezelf, de drukke combi van kleuren, font en schetsjes - hoe leuk ook - past niet bij je!
5
Marc van Eck, partner Business Openers: Dropbox is on the move. Van handig een file opslaan in een doos, naar het faciliteren en zelf stimuleren van samenwerken en creativiteit. Wow, ik wens ze veel succes met dit strategisch avontuur en de toekomst zal uitwijzen of het lukt. De nieuwe visuele identiteit moet dit avontuur ondersteunen. Als je Dropbox nog ziet als een file box komt dit gek over, maar als je de koers begrijpt, begrijp je de visuele richting. Begrijpen is het key woord, voelen is nummer 2, raken is nummer 3. Dropbox doet in 1 keer heel veel. Het logo is subtiel veranderd van een doos in vlakken, dat toch heel erg lijkt op het oude logo. Ik hou daarvan. Er is veel nieuw kleurgebruik toegevoegd in plaats van alleen het oude saaie blauw. Ik begrijp het. Een lettertype dat blijkbaar in meer dan 200 stijlen gebruikt kan worden, ik begrijp het nog. En dan gaat het mis. De creatieve designers nemen het over en er zijn geen grenzen meer. Ingenieuze kleurrijke collages en kinderlijke pentekeningen worden gecombineerd. Waanzinnig, Dropbox gaat echt out of the box, they drop the box. Ik begrijp het, maar voel het nog niet. Bij twijfel doen, een 8,5.
8,5
Petra IJmker, marketing communicatie & PR manager Amsterdam Rai: Ik vind de gedachte mooi. Van een simpele blauwe doos, waar je letterlijk je spullen in kon opbergen, naar een cleaner en simpeler logo van deze tijd, dat moet uitstralen dat Dropbox een open platform is met plek voor creativiteit. Hoewel je wel heel goed moet kijken, anders zie je amper verschil… Ik gebruik het zelf alleen voor het opslaan van fotomateriaal en gebruik andere platforms voor co-creatie. Ik denk dat Dropbox een mooie voorruitgang heeft gemaakt met de aanpassing van het logo, workmark, de kleurenschema’s en de typografie, maar ik begrijp niet goed waarom ze willen concurreren met andere share applicaties die hierin veel verder zijn doorontwikkeld.
6
D E S I G N E R S
Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar: Mooie case. Beetje schizofreen ook. Marketingmateriaal dat knalt van kleur, een logo in vele kleurvarianten, maar de gebruiker merkt er vrijwel niets van. Nog steeds een fantastisch platform, maar ook nog steeds dezelfde bloedeloze interface. Ik hoop dat het vernieuwde design daar ook gaat doordringen, want de refresh van het logo is mooi gedaan. Het is scherper, sprekender en dynamischer. Terwijl de equity van het logo behouden blijft. Well done. Maar omdat het werkelijke product in vorm nog zover achterblijft, is mijn cijfer een 6,5.
6,5
Stefan Pangratz, design director VBAT: Een logische stap als je van een handig opslagmedium naar een creatief samenwerkingsplatform wil groeien. De stijl voegt zeker meer karakter en persoonlijkheid toe, alleen bekruipt me het gevoel van nog meer van hetzelfde. Er schijnt een soort tech-stijl en -aanpak te zijn ontstaan waar veel kleur in combinatie met strakke typografie en handtekeningen ervoor moeten zorgen dat het geheel creatiever en ‘menselijker’ overkomt en waar ons in korte, eenvoudige filmpjes met een zalvende stem de voordelen van het ‘samenwerken’ uitgelegd wordt. Waar ik bij Google de stijl waardeer, omdat ze het extreem eenvoudig houden, probeert Dropbox met te veel elementen ‘creatief’ te worden. En het logo? Het is een doos en het blijft een doos… ook al willen ze dat breder zien. Wat mij betreft is WeTransfer de creatieve benchmark voor dit soort bedrijven. Supereenvoudig in gebruik en de visuele laag op creatief wereldniveau!
3
Claire Parker, executive creative director Design Bridge: There is a lot to like here, the smart move on the identity, the animated illustration style that is both witty and engaging, strong use of colour, typography, creative mash up….TOO MUCH! And that’s the problem, there is just to much going on. Dropbox is first and foremost a file sharing platform - it’s in the name. In pushing to be seen as an inspiring partner in creativity, a ‘living workspace where people and ideas come together’ they have got lost. Visiting their site feels strangely disconnected to everything they say they are doing. Everything individually has merit, but all chucked into a box together like last years Christmas decorations, on their own they were wonderful, now it’s just a confused glittery jumble. I hope they figure out what they love, and forget about the rest.
7
Roel Stavorinus, zelfstandig design- en communicatiestrateeg: Poe hee, die nieuwe stijl van Dropbox… Ik heb er best even een poosje naar moeten kijken om te ontdekken wat ik daar nu van vind. Het wordt me ook niet makkelijk gemaakt. Stijlen - oud en nieuw - lijken nog een beetje door elkaar te lopen waardoor het lastig is om grip te krijgen. Het logo is wel slim aangepakt. De letterlijke vorm van het doosje is subtiel veranderd in een symbool voor een platform. De keuze voor de Sharp Grotesk als lettertype levert spannende resultaten op en het kleurpalet is best bijzonder. Ook de schetsmatige illustraties vind ik wel geslaagd. Ik mis alleen nog samenhang in het geheel van de elementen. De stijl komt nog niet overal en helemaal goed uit de verf. Hopelijk een kwestie van tijd. Ik vind de stap van Dropbox wel spannend en veelbelovend. Niet in het minst door nieuwe toepassingen als Smart Sync en Paper. Het komt daarmee op het terrein van Slack en Microsoft Teams. Ik hoop overigens wel dat ze nog met die samengestelde visuals aan de slag gaan. Wat een draken van beelden zijn dat. Ik vind het nu nog een 7, maar dat kan heel goed een 8,5 worden…
7
Eerder beoordeelde designs:
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024