Juist ontwerp

Juist ontwerp
  • Design
  • 20 aug 2014 @ 11:15
  • Link
  • Aafke van Sprundel
    Aafke van Sprundel

    oprichter
    Awareness Initatives
  • DesignawardsSustainable

Steeds vaker vraag ik me af hoe de wereld eruit zou zien als reclames andere oproepen zouden doen. Als er een beroep wordt gedaan op vertrouwen, op vrijheid, of vrijgevigheid. Stel je voor, als die gigantische creatieve kracht wordt ingezet voor krachtige advertenties die uitnodigen tot geduld, tot het stellen van vragen, tot begrip voor anderen. En niet op statusangst, hebzucht, leegte.

Zouden we onszelf dan minder vaak vergelijken met onze omgeving? Ons niet zo vaak minder voelen dan de buurman die net die grote auto heeft gekocht? Hebben we dan minder behoefte iemand te zijn die beter is dan de ander, en wat vaker juist iets te betekenen voor een ander? Zouden we wat we hebben vaker delen?



Ik denk dat juist ontwerp een heel grote rol zou kunnen spelen in het aanpakken van grote wereldproblemen. Als het talent en geld ($500 miljard per jaar) gespendeerd zou worden aan een ander type reclameboodschappen zou de wereld dan wat rustiger zijn? Zullen mensen door gevoel van achterstand of door minder uitbuiting minder oorlogsgezind zijn? Zou er minder haat zijn? Meer vergeving en tolerantie? Hebben we meer oog voor elkaar en lol met elkaar?



Voor NRC Charity Award hebben we voor Women on Wings onderstaande advertentie laten maken. “Talent is het nieuwe doneren.”  Stemt u ook

Aafke van Sprundel | Awareness Initiatives | onderzoekt en schrijft over ethische marketingtechnieken en -praktijken
 
 
Aafke van Sprundel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken