[Kerstcommercials] Sociaal opportunisme of goed voorbeeld?

[Kerstcommercials] Sociaal opportunisme of goed voorbeeld?
  • Design
  • 17 dec 2015 @ 09:00
  • Link
  • Aafke van Sprundel
    Aafke van Sprundel

    oprichter
    Awareness Initatives
  • Commercials

De donkere dagen voor Kerst zijn weer het uitgelezen moment voor merken om zich te profileren met hun boodschap. Welke merken bieden echt verlichting en relevantie, en van welke commercials worden we nog somberder? Zijn het alleen maar tranentrekkers of is deze gezelligheid op de buis gewoon prima? De Coalitie Betere Reclame is op zoek naar antwoorden. Er kan weer worden gestemd. Dit keer op: Hema, Coca-Cola, AH, Apple, John Lewis en Edeka.*

Eerste resultaten

In juli lanceerde de Coalitie Betere Reclame hun initiatief om de dialoog aan te gaan rond de maatschappelijke betekenis van reclames. Voegen merken met hun commercials daadwerkelijk iets toe of hebben ze juist een negatieve impact op de samenleving? In oktober rapporteerde MarketingTribune de eerste resultaten.

Wat bleek?

Vooral voor mainstream merken, die vaak kritischer bekeken worden dan duurzame nichespelers, is het zaak de juiste nuance te vinden. Merken als Coca-Cola, Transavia en Gamma laten wel zien dat ze goed bezig zijn, maar mensen worden nog niet echt door hun verhalen aangetrokken.
Maar het stoot de stemmers ook niet af; ze krijgen het voordeel van de twijfel. Daarnaast bleek het inspelen op consumer insights erg goed te scoren, bijvoorbeeld door Vandebron en Always.

Ook andere reclamevormen

In volgende edities wil de Coalitie ook een aantal andere vormen van reclame bekijken: buitenreclame, reclame op social media, internetreclame et ceterac. Suggesties zijn welkom!

Samenspraak

De Coalitie beoogt met de antwoorden van de stemmen en de uitkomsten van diepte-interviews die nu worden gehouden, in samenspraak te gaan met de afzenders van commercials. Voor marketeers, reclamemakers, productmanagers en andere betrokkenen organiseert de Coalitie Betere Reclame in 2016 een event om met elkaar de (on)mogelijkheden te bespreken van reclame met positieve impact op de maatschappij.

*Betere Reclame
 

Aafke van Sprundel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken