[Onderzoek] Consumptie junkfood stijgt mondiaal harder dan gezond voedsel

[Onderzoek] Consumptie junkfood stijgt mondiaal harder dan gezond voedsel
  • Food-en-retail
  • 25 feb 2015 @ 09:14
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodOnderzoek

Mensen in rijke landen zijn gezonder gaan eten, maar verorberen ook meer junkfood. Mensen in heel arme landen eten het gezondst en mensen in landen waar net wat meer te besteden is of die inmiddels hun welvaart opbouwen, eten ongezonder dan tevoren. Dit blijkt uit vers onderzoek gefinancierd door de Bill & Melinda Gates Foundation en de Medical Research Council, onlangs gepubliceerd in The Lancet Global Health, in een themanummer over obesitas.

Hoewel wereldwijd de consumptie van gezonde producten is gestegen, wijst het onderzoek uit dat junkfood een nóg grotere sprong maakte, viste Foodblog uit de resultaten. Daarnaast blijkt dat ouderen gezonder eten dan jong volwassenen. Vrouwen letten beter op wat ze eten dan mannen en in Europa zijn België, Letland en Hongarije de landen waar het ongezondst wordt gegeten. Nederland scoort gezondere cijfers dan de Belgen, die overall in de Top Tien staan van landen met de meest ongezonde voedingspatronen. Nederlanders zijn volgens The Lancet gezondere producten gaan consumeren en minder ongezonde producten.

Suikeroverdoses in Nederland
We drinken 'helaas' nog steeds veel gesuikerde dranken, niet voor niets een van de speerpunten in de onlangs door de Consumentenbond en Alliantie voor gezondere voeding gestarte actie. Hoewel de conclusie van de studie niet als een grote verrassing komt, is het wel de eerste grootschalige analyse van wereldwijde voedingspatronen. De studie is het werk van een internationaal team van onderzoekers - de Global Burden of Diseases Nutrition and Chronic Diseases Expert Group (NutriCoDE), die onder leiding van epidemioloog dr. Dariush Mozaffarian 325 voedingsenquêtes uit 187 landen in de periode 1990-2010 analyseerde. (bronnen: The Lancet, Foodblog, Reuters)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken