Groei online bestedingen kansrijk voor franchisenemers

Groei online bestedingen kansrijk voor franchisenemers
  • Food-en-retail
  • 4 dec 2015 @ 15:34
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • DigitaalWinkelen

De markt voor online winkelproducten groeit snel. Sinds het eerste kwartaal van 2014 stegen de online verkopen van bedrijven in de detailhandel met 50 procent in waarde. Tegelijkertijd blijkt de consument het hierdoor belangrijker te vinden dat in fysieke winkels een deskundige en persoonlijke benadering wordt geboden. Op die combinatie aan behoeften kunnen franchisenemers inspelen, stelt ABN Amro in haar nieuwe Branche-update Franchise retail.

Zo ziet ABN Amro veel mogelijkheden om in de fysieke winkel creatief te opereren - in werktijden, winkelindeling en vaak ook producten - en synergie te bereiken met het online kanaal van de winkelformule. Zo kan de franchisenemer zich positioneren als een lokale speler die weet wat onder klanten leeft. Door te opereren onder een grotere winkelformule, kan hij online een groter publiek bereiken. Als een franchisenemer hogere omzetten realiseert door zijn onderscheidend vermogen, pakt dat weer positief uit voor de winkelformule.

Aanhoudende groei online uitdaging voor franchisers
De beroepsgroep franchising binnen de detailhandel is in het afgelopen decennium sterk gegroeid. Sinds 2001 groeide de omzet van retail franchisenemers van 9,6 miljard euro naar 23,3 miljard euro. De sterke toename van consumentenbestedingen vormen een uitdaging voor de franchise-sector. Wij constateren echter dat over de verdeling van inkomsten uit internet tussen franchisegevers en –nemers vaak geen heldere afspraken worden gemaakt. Dat voorkomt dan dat online en offline ideaal naast elkaar te functioneren in de sector.

Nieuwe afspraken nodig over verdeling internetinkomsten

ABN Amro  benadrukt dat winkelformules hun franchisenemers dienen te betrekken in hun online strategie. In zo’n formule kunnen franchisers hun steentje bijdragen aan online verkopen en hier mag volgens ABN Amro een reële vergoeding tegenover staan. Doordat franchisegevers schaalgrootte hebben, kunnen franchisenemers in die situatie meeliften op hun online activiteiten. Het economisch herstel kan worden aangegrepen om overeenkomsten aan te passen aan de huidige tijdsgeest, waarin de consumenten aankopen steeds vaker via internet doen. Gebeurt dit niet, dan is de groei aan internetbestedingen juist een bedreiging voor het franchisemodel; het kost franchisenemers in de fysieke winkel omzet.
 

De volledige branche-update is voor volgers van dit platform hier te downloaden.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken