Groei online bestedingen kansrijk voor franchisenemers
- Food-en-retail
- 4 dec 2015 @ 15:34
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - DigitaalWinkelen
- 4 dec 2015 @ 15:34
- Redactie Food en Retail
De markt voor online winkelproducten groeit snel. Sinds het eerste kwartaal van 2014 stegen de online verkopen van bedrijven in de detailhandel met 50 procent in waarde. Tegelijkertijd blijkt de consument het hierdoor belangrijker te vinden dat in fysieke winkels een deskundige en persoonlijke benadering wordt geboden. Op die combinatie aan behoeften kunnen franchisenemers inspelen, stelt ABN Amro in haar nieuwe Branche-update Franchise retail.
Zo ziet ABN Amro veel mogelijkheden om in de fysieke winkel creatief te opereren - in werktijden, winkelindeling en vaak ook producten - en synergie te bereiken met het online kanaal van de winkelformule. Zo kan de franchisenemer zich positioneren als een lokale speler die weet wat onder klanten leeft. Door te opereren onder een grotere winkelformule, kan hij online een groter publiek bereiken. Als een franchisenemer hogere omzetten realiseert door zijn onderscheidend vermogen, pakt dat weer positief uit voor de winkelformule.
Aanhoudende groei online uitdaging voor franchisers
De beroepsgroep franchising binnen de detailhandel is in het afgelopen decennium sterk gegroeid. Sinds 2001 groeide de omzet van retail franchisenemers van 9,6 miljard euro naar 23,3 miljard euro. De sterke toename van consumentenbestedingen vormen een uitdaging voor de franchise-sector. Wij constateren echter dat over de verdeling van inkomsten uit internet tussen franchisegevers en –nemers vaak geen heldere afspraken worden gemaakt. Dat voorkomt dan dat online en offline ideaal naast elkaar te functioneren in de sector.
Nieuwe afspraken nodig over verdeling internetinkomsten
ABN Amro benadrukt dat winkelformules hun franchisenemers dienen te betrekken in hun online strategie. In zo’n formule kunnen franchisers hun steentje bijdragen aan online verkopen en hier mag volgens ABN Amro een reële vergoeding tegenover staan. Doordat franchisegevers schaalgrootte hebben, kunnen franchisenemers in die situatie meeliften op hun online activiteiten. Het economisch herstel kan worden aangegrepen om overeenkomsten aan te passen aan de huidige tijdsgeest, waarin de consumenten aankopen steeds vaker via internet doen. Gebeurt dit niet, dan is de groei aan internetbestedingen juist een bedreiging voor het franchisemodel; het kost franchisenemers in de fysieke winkel omzet.
De volledige branche-update is voor volgers van dit platform hier te downloaden.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- webshop
- onderzoek
- visie
- franchise
- verdeling
- groei
- verdeling
- pieken
- ABN Amro
- consumentenbestedingen
- geld
- online
- internetinkomsten
- retail
- franchise-sector.
- scenario
- afspraken
- ABN
- uitdaging
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- RMD24 Retailmedia De kunst is de... 13-05-2024
- Verse groente en fruit centraal in... 13-05-2024
- Vakantiegangers zeer tevreden over... 13-05-2024
- Lilian Wanders-de Klerk van Mothr... 13-05-2024
- [marketeer 202] Pauline Barendregt -... 10-05-2024
- Conscious opent boutiquehotel in... 10-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing