'Heineken verkoopt Vrumona aan Denen'
- Food-en-retail
- 4 jul 2023 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 4 jul 2023 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
Heineken verkoopt de iconische frisdrankmaker Vrumona voor €300 miljoen euro aan het Deense Royal Unibrew. De brouwerij wil zich focussen op bier, luidt de verklaring. 'De Denen hebben serieuze plannen om de productiecapaciteit in Bunnik uit te breiden.'
Dat meldt Quote. 'Het bedrijf dat grotendeels in handen is van Quote 500-lijstaanvoerder Charlene de Carvalho-Heineken neemt afscheid van de eigenaar van onder meer Sourcy, Sisi en Royal Club.'
Op de investor relations-pagina van Heineken wordt nog geen gewag gemaakt van de voorgenomen verkoop van Vrumona aan Royal Unibrew, signaleert het zakenblad. 'Allicht om dat de frisdrankproducent met een jaaromzet van €200 miljoen niet meer is dan een getalletje achter de komma op Heinekens omzet van €28,7 miljard.'
Vakmedium Distrifood bevestigt het nieuws. Volgens Heineken-directeur Hans Böhm is het een win-winsituatie, ook voor Vrumona. 'Met de verkoop van ons frisdrankconcern in Nederland kunnen we nog steviger inzetten op innovatie en groei in de voor ons zo vertrouwde biermarkt. Tegelijkertijd kan Vrumona met de nieuwe eigenaar Royal Unibrew, een sterke speler in de frisdrankindustrie, haar groeiambities nog beter realiseren', zegt hij in het blad. De voorgenomen verkoop moet nog aan de ondernemingsraad en de mededingingsautoriteit worden voorgelegd.
Heineken is een van de oprichters van een joint venture die Vrumona (VRUchtenliMONAde, red.) oplevert. Naast eigen merken als Royal Club, Sourcy enVitaminwater heeft Vrumona ook de licentie om onder meer Pepsi, 7Up en Rivella te produceren voor de Nederlandse markt. Hier het complete historische overzicht. Royal Unibrew is al de Europese bottelaar van Pepsico, behalve in Nederland, waar Vrumona dat vooralsnog doet. Deze week werd bekend dat op de valreep het Amsterdamse kombuchamerk Butcha, een initiatief van o.a. Amsterdamse worstenmerk Brandt & Levie, in handen komt van Vrumona. 'Dat krijgen de Denen dus cadeau bij hun aankoop.'
'Hester Duursema, verantwoordelijk voor de communicatie bij de frisdrankfabrikant, was er maandag bij toen general manager Evelien Sanders de Boer haar "mede-vrumonianen" toesprak over de voorgenomen overname. De reacties waren volgens Duursema overwegend positief, omdat de Denen serieuze plannen hebben om de productiecapaciteit in Bunnik uit te breiden en te investeren in een duurzamere bedrijfsvoering', meldt NRC. Bij Royal Unibrew werken ruim 2.600 mensen. De jaaromzet in 2022 bedroeg 1,5 miljard euro. De verkoop wordt naar verwachting in het najaar definitief. De 325 medewerkers van Vrumona gaan na goedkeuring door de ondernemingsraad allemaal voor Unibrew werken.
Het paraplumerk Vrumona stamt uit de jaren 50. Sinds 1 oktober 1968 is het een volle dochteronderneming van Heineken. De vele merken uit het portfolio van Vrumona hebben sinds de oprichting veel werk opgeleverd voor Nederlandse bureaus en marketeers. Vanuit de Heinekencultuur is marketing dan ook de basis voor zakelijk succes.
(PvWK, bronnen: Quote, MT, Wiki, NRC en Distrifood)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Vrumona
- hop
- Pepsi
- merk
- Vitaminwater
- 7Up
- Rivella
- Royal Club
- focus
- Royal Unibrew
- Hans Böhm
- Charlene de Carvalho-Heineken
- Sourcy
- Heineken
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Westland Salades maakt eerste TVC in... 15-05-2024
- RMD24 Retailmedia De kunst is de... 13-05-2024
- Verse groente en fruit centraal in... 13-05-2024
- Vakantiegangers zeer tevreden over... 13-05-2024
- Lilian Wanders-de Klerk van Mothr... 13-05-2024
- [marketeer 202] Pauline Barendregt -... 10-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing