[WK Voetbal] Wij houden van de Belgen maar de Belgen houden nog veel meer van ons!

  • Media
  • 18 jun 2014 @ 17:55
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • WK VoetbalVoetbalTelevisieKijkcijfers

Niet alleen is België voor het eerst in jaren weer aanwezig op een Wereldkampioenschap Voetbal, het zal ook de eerste keer in mensenheugenis zijn dat de kansen van de Rode Duivels op een groot toernooi vooraf hoger werden ingeschat dan die van Oranje. Wellicht is dat na de eerste poule wedstrijden inmiddels veranderd, maar dat neemt niet weg dat er ook in Nederland tijdens het WK veel belangstelling is voor de voetbalactiviteiten van onze Zuiderburen.

Zien we dat ook terug in de kijkcijfers? Gisteren schakelden bijna 2,9 miljoen mensen in op Nederland 1 voor het debuut van België tegen Algerije, terwijl er tot dusverre tijdens dit WK per wedstrijd (Spanje – Nederland even buiten beschouwing gelaten) naar de avondwedstrijden gemiddeld zo’n 2,7 miljoen mensen keken. Daar blijkt op het eerste gezicht nog geen hele grote affectie voor de Belgen uit, maar tegelijkertijd keken er meer dan 400.000 Nederlanders naar de verrichtingen van de Rode Duivels op het Vlaamse Canvas. Totaal komt de kijkdichtheid, als we de kijkers naar beide zenders bij elkaar optellen uit op 21,4%. Daarmee staat België – Algerije op de vijfde plaats in de Top 10 van de best bekeken wedstrijden tot nu toe. Ze hoeven daarin alleen Spanje – Nederland, de twee duels van gastland Brazilië en Duitsland – Portugal voor zich te laten.   

Uiteraard wordt er in België ook naar Oranje gekeken, afgelopen vrijdag zaten 2,165 miljoen Vlamingen voor de buis (waarvan er 80.000 naar de Nederlandse TV keken!) om mee te genieten van de doelpunten van Robben en Van Persie. Dat is een kijkdichtheid van maar liefst 37%! Blijkbaar vinden de Belgen de verrichtingen van het Nederlands Elftal toch net iets interessanter dan wij ‘Ollanders de wedstrijden van het Belgische team. 

Maar uiteraard zijn de Rode Duivels nog veel populairder in Vlaanderen: België – Algerije trok 2,85 miljoen kijkers. Met een kijkdichtheid van 49,1% zijn dat er relatief gezien net iets meer dan de 47,9% die in Nederland naar Oranje keken. 

Tijdens de WK Voetbal voorziet mediabureau Initiative de lezers van MarketingTribune van kijkcijfer analyses.

www.initiative.nl


Lees in deze serie ook:

Het SuperDutch reclameblok: blijven dromen?
Mooie aftrap van het WK Voetbal



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken