MarketingTribune en Effie vieren 30 jaar reclamegeschiedenis
- 8 okt 2014 @ 12:30
- Redactie Media
Met de uitgave van een jubileumboek over 30 jaar Effie Awards en een eigen glossy over 30 jaar marketing markeert MarketingTribune zijn 30-jarig bestaan. Op het 24Festival in de Stadsschouwburg in Amsterdam reikte hoofdredacteur Sjaak Hoogkamer van MarketingTribune gisteravond de eerste exemplaren van beide uigaven uit aan Ben Knapen, juryvoorzitter van de Effie Awards 2014.
In de speciale editie van MarketingTribune – een uitgave van BBP Media in Woerden – komen alle facetten van marketing aan bod, geplaatst in het perspectief van 30 jaar marketingjournalistiek. De oude garde, de nieuwe waarheden, de jonge honden, de instituten, de platitudes, de quotes, de wijsgeren, de columnisten, de concurrenten, de Dertigers en de mogelijke toekomstbeelden: ze passeren allemaal de revue.
Sjaak Hoogkamer: ‘De tijden zijn veranderd. Het vak van marketing, maar ook dat van de journalistiek is niet meer eendimensionaal. We hebben soms een kritische pen, maar in het algemeen zoeken we de verbinding. We zijn een magazine en website voor en door marketeers. Wij faciliteren de kennis en duiden de ontwikkelingen.’
Creatieve samenwerking
De 30 jaar jonge MarketingTribune deelt zijn verjaardag met een andere gigant uit reclameland, de Effie. De redactie had namelijk het privilege, op voorspraak van Dick van der Lecq van de VEA, een monumentaal boek over de historie van 30 jaar Effie Awards te maken. CEO Paul Petermeijer van BBP Media: ‘Geweldig dat je samen met toppartijen als VEA, BVA en Total Identity en inspirerende schrijvers en fotografen een dergelijk monumentaal boekwerk mag maken. Bij de productie is niet op de kleintjes gelet. Ons gezamenlijk doel was een kwalitatief en inhoudelijk sterk concept neer te leggen, en dat is zonder meer gelukt. Het is heel nadrukkelijk ons visitekaartje en eerbetoon aan de mooiste reclame award.’
Het Effie-boek is geschreven door journalist Ruud Slierings en vormgegeven door het Amsterdamse Identity & Branding bureau Total Identity.
Bewezen effectiviteit
De Effie is de prijs voor een 'aantoonbaar communicatie-effect' op de merkperceptie, de bewustwording of het gedrag van consumenten. Ondanks het jaarlijks fluctuerende aantal inzendingen is de prijs een vaste waarde in het landschap van communicatieprijzen. De Effie-geschiedenis is de spiegel van de transformatie van het reclamevak tot een discipline waarin strategie, creatie, media-inzet en (database-)technologie samensmelten tot creative collaboration. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan. De Effie-geschiedenis wordt gekleurd door prachtige winnaars en mooie marketingcommunicatie-cases, maar ook door worstelingen, felle discussies en de nodige veranderingen in aanpak. Het maakt de Effie-geschiedenis tot kroongetuige van de ontwikkelingen in een vakgebied waarin het 'nog altijd om het idee gaat' (Bart Kuiper), maar waarin de manier om dat idee vorm te geven, te verpakken en over de bühne te tillen, drastisch is gewijzigd.
BBP Media is een onafhankelijk B2B mediabedrijf, dat al meer dan 10 jaar is gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richt BBP Media zich op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en in customer contact centers. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met een leidend global congres en een drietalige website een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Samenwerking met branchepartijen zoals verenigingen en associaties, is een kerncompetentie van BBP Media. Tot het portfolio van BBP Media behoren onder meer MarketingTribune, Twinkle en Telecommerce.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- MarketingTribune
- Effieboek
- Sjaak Hoogkamer
- reclamegeschiedenis
- boek
- reclame
- vakblad
- 30 jaar
- Effie
- Ben Knapen
- jubileum
- EffieAwards
- tijdschrift
- Paul Petermeijer
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Neople lanceert AI-platform voor echte samenwerking
- Waslijnactie BOAS kaart modeverspilling aan
- NMO Online breidt fors uit met titels
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij Nationaal Media Onderzoek
- [column] TikTok in mei: álle trends, tools & insights die je...
- Amsterdamser wordt het niet bij Het Parool
Laatste Nieuws
- Amsterdamser wordt het niet bij Het... 12-05-2025
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management