Géén lot uit de loterij a.u.b.

Géén lot uit de loterij a.u.b.
  • Media
  • 29 mei 2014 @ 08:32
  • Link
  • Marianne Ostendorf
    Marianne Ostendorf

    Marketingcommunicatie-adviseur
    Rabobank Amsterdam
  • ConsumentenReclameMediastrategieMarketing

Iedereen kent ze wel. De gouden enveloppen op de deurmat met 'U heeft een prijs gewonnen'. Of het nu gaat om de Vriendenloterij, de Postcodeloterij, de Bankgiroloterij, het Miljoenenspel of een andere (minder bekende) organisatie, ze hebben allemaal dezelfde marketingacties. Het zijn veel mailings, dit betekent veel post, met grote enveloppen, met veel lotnummers en met veel 'namaak-loten' en teksten zoals 'Dit is uw kans', 'U heeft gewonnen', 'Altijd prijs', 'Gegarandeerd 50 euro gewonnen'. Niet onderscheidend, maar wel irritant.

Behalve dat ik het irritant vind, is het ook zonde van al het papier. Het zijn geen MVO-verantwoorde mailings: elke week heb je wel post van een loterij en bij mij belanden ze linea recta bij het oud papier. En we snappen toch allemaal ondertussen wel dat we écht nog niets hebben gewonnen en dat we altijd eerst weer geld moeten inleggen voor er überhaupt kans bestaat op een prijs?

Nee, helaas snapt niet iedereen dat. Mijn collega vertelde dat zijn oma regelmatig overstuur is, omdat ze weer zo'n grote enveloppe bij de post had gevonden met 'U heeft een prijs gewonnen'. Ze is dan zenuwachtig over wat ze nu moet doen en waar ze haar prijs op kan halen. En haar kleinzoon moet haar vervolgens proberen uit te leggen dat ze niet écht een prijs heeft gewonnen. 'Oh, maar waarom staat het er dan, ik heb er juist speciaal post over ontvangen?'

Ik vraag me af of loterij-organisaties zich hiervan bewust zijn? En of ze dit moeten willen? Er staat in de gedrags- en reclamecode voor kansspelen dat je kwetsbare groepen niet mag aanschrijven. In de praktijk gebeurt dit dus wel; dat blijkt uit het voorbeeld van mijn collega. Wie valt er onder de definitie van een kwetsbare groep?

Er staat in de code vermeld dat kansspelaanbieders directe reclame zoals mailings, digitale en andere nieuwsbrieven niet aan minderjarigen richten. Maar ik mis hierin 'de ouderen'. Sommige ouderen kunnen niet alle reclame meer goed op waarde schatten. Natuurlijk is de ene oudere de andere niet, maar de kans dat ze tot een kwetsbare groep (gaan) horen is aanwezig.

De huidige CRM-systemen bevatten een schat aan data. Die kunnen makkelijk filteren op leeftijd, zodat bijvoorbeeld iedereen boven de 80 jaar wordt uitgesloten van de mailing. Ook kun je filteren op postcode, zodat aanleunwoningen en bejaardentehuizen niet worden meegenomen in de mailing. Dit zou mijn collega een hoop tijd schelen, want dan hoeft hij niet langer te proberen de grote enveloppen te onderscheppen vóór zijn oma ze vindt. Want het uitschrijven voor een mailing werkt net zo goed als het 'Bel-me-niet’-register.

Het lijkt mij een belangrijk aandachtspunt voor de loterijen. En als ze dan toch hun CRM-systeem onder de loep nemen, laat ze dan meteen aandacht geven aan het bedenken van nieuwe marketingacties. Want de grote enveloppen kennen we nu allemaal wel.

Marianne Ostendorf

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken