Tablet in Nederland koning in mobiele reisboekingen
- Online
- 14 nov 2016 @ 11:21
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekMobile
- 14 nov 2016 @ 11:21
- Redactie Online
Het percentage reizen dat online wordt geboekt via een mobiel device, blijft toenemen. Online-reisaanbieders doen er goed aan om bij het meten van de resultaten cross-device-attributie toe te passen. Veel mensen bezoeken websites van reisaanbieders meerdere keren op verschillende devices voordat ze een boeking doen. De tablet wint het ruim van de smartphone. Dat blijkt uit de meest recente editie van het Travel Flash Report van Criteo (Nasdaq: Crto), specialist op het gebied van performancemarketing.
In juni 2016 was 24 procent van alle onlinereisboekingen in Nederland afkomstig van een mobiel device, een stijging van negen procent ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee loopt Nederland aardig in de pas met het wereldwijde gemiddelde dat in het tweede kwartaal van 2016 ten opzichte van 2015 met dertien procent toenam tot 27 procent.
Opvallend: tablet populair in Nederland
Waar in Nederland wel grote verschillen te zien zijn ten opzichte van de rest van de wereld, is het sóórt mobiele device dat wordt gebruikt. Wereldwijd werd negentien procent van alle onlineboekingen gedaan vanaf een smartphone en acht procent vanaf een tablet. Een jaar eerder lagen die percentages op respectievelijk veertien en tien, waaruit de conclusie kan worden getrokken dat de smartphone terrein aan het winnen is op de tablet.
Nederland is daarentegen één van de weinige landen in het onderzoek, waar tablets nog altijd vaker worden gebruikt dan smartphones voor het plaatsen van een onlineboeking. In juni 2016 werd slechts negen procent van de online boekingen op een smartphone gereserveerd, tegenover vijftien procent tabletgebruik. Wel lijken de verhoudingen ook in ons land te verschuiven: in juni 2015 was de verhouding smartphone-tablet nog zes tegen zestien procent.
Meerdere devices per boeking
In alle gevallen is het belangrijk om als aanbieder het analytics-proces af te stemmen op het gebruik van meerdere devices en daar rekening mee te houden in het attributiemodel. Zes van de tien mensen leggen namelijk meerdere bezoeken af voor zij overgaan tot een boeking, 28 procent zelfs vier of meer. En hoe meer bezoeken iemand aflegt voor een boeking, hoe meer devices hij daarvoor gebruikt. Het gemiddelde aantal gebruikte devices ligt bij twee tot drie bezoeken op 1,2, bij vier of meer is dat 1,7.
Apps winnen aan populariteit
Ook het gebruik van een app om een boeking te doen, neemt wereldwijd toe in populariteit. In juni 2014 werd slechts twaalf procent van de mobiele boekingen vanuit een app gedaan, en in juni 2015 was dat al gestegen naar veertig procent. Een jaar later werd een meerderheid van de mobiele boekingen vanuit een app gedaan (54 procent) en vond nog maar 46 procent van de mobiele boekingen plaats vanaf het web. Mobiele apps zijn vooral populair voor het boeken van korte reizen: 72 procent van de boekingen vanuit een app was voor één overnachting.
Veel last minutes via smartphone
Slimme online-reisaanbieders stemmen hun boekingsproces af op mobiel gebruik, en dan met name diegene die lastminute-overnachtingen aanbieden. Meer dan de helft (51 procent) van de boekingen voor een hotelovernachting binnen 24 uur werd namelijk gedaan vanaf een smartphone. En in bijna een derde (dertig procent) van de boekingen die plaatsvonden voor een overnachting tussen de 24 en 48 uur, werd datzelfde device gebruikt.
'Het Travel Flash Report 2016 onderstreept opnieuw het belang van een gebruiksvriendelijk boekingsproces op álle devices', zegt Piet-Hein Kerkhof, Managing Director Northern Europe bij Criteo. ‘Dat betekent een eenvoudig boekingsproces dat ook op een smartphone soepel verloopt. En zeker voor aanbieders van losse hotelovernachtingen loont het om bezoekers aan te moedigen een app te installeren, waarin ze snel en makkelijk een boeking kunnen doen.’
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- HomeExchange lanceert "Be My Guest":... 13-11-2024
- Red Bull zet in op gaming met... 12-11-2024
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards... 06-11-2024
- Senior Intelligence benadrukt waarde... 06-11-2024
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024