Markt smart home producten groeit met 18 procent

Markt smart home producten groeit met 18 procent
  • Online
  • 22 jun 2021 @ 08:25
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Onderzoek

De helft van de Nederlandse huishoudens heeft smart home producten in huis, blijkt uit de 5e editie van de Smart Home Monitor van Multiscope.

De markt groeide het afgelopen jaar met ruim € 400 miljoen (+18%), volgens het onderzoek onder ruim 5.200 Nederlanders.

4 miljoen huishoudens met slimme producten

Momenteel heeft 50% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere smart home producten in huis, in 2020 was dat 42% en in 2018 36%. Het gaat in de meeste gevallen om verlichting, schakelaars en speakers.

Slimme verlichting meest gegroeid

De grootste groei is te zien in de categorie verlichting en schakelaars. Vorig jaar bezat 21% van de Nederlandse huishoudens slimme producten in deze categorie, dit jaar steeg dat naar 27%. Ook het segment slimme speakers stond niet stil en groeide van 19% naar 23%.

Gemak en comfort grootste drijfveer

De belangrijkste motivaties om slimme producten te kopen zijn gemak en comfort. Maar ook kostenbesparing is een vaak genoemde reden. Consumenten die geen interesse hebben, geven voornamelijk aan dat de huidige apparaten nog voldoen of dat ze de toegevoegde waarde van een slim product (nog) niet zien.

Headerfoto: Thomas Kolnowski via Unsplash.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken