Onderzoek: WK Qatar leeft niet

Onderzoek: WK Qatar leeft niet
  • Sponsoring
  • 31 okt 2022 @ 10:31
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Een kwart van de Nederlanders zegt de wedstrijden van het Nederlands elftal in Qatar niet te gaan kijken op televisie in verband met de misstanden bij de bouw van de WK-stadions.

Ook vindt de helft van alle Nederlanders dat sponsoren het WK-voetbal zouden moeten boycotten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Ipsos, uitgevoerd tussen 21 en 24 oktober.

De resultaten van het onderzoek laten zien dat Nederland nog niet echt warm loopt voor het WK in Qatar dat over een kleine 3 weken begint.

Net als in juli, toen dezelfde vragen werden gesteld, zegt ongeveer een kwart van de ondervraagden de wedstrijden van Oranje niet te zullen volgen op televisie in verband met de arbeidsomstandigheden van de gastarbeiders die de voetbalstadions in Qatar hebben gebouwd. Een derde van alle Nederlanders vindt zelfs dat het Nederlands elftal helemaal niet naar het WK had moeten gaan. Dat cijfer is vergelijkbaar met de resultaten in juli.

De meeste steun is te vinden voor een boycot van sponsoren.

Ongeveer de helft van alle Nederlanders vindt dat een goed idee; slechts 14% vindt het niet nodig dat sponsoren het WK boycotten in verband met de misstanden in Qatar.

Onderzoeksverantwoording

De resultaten zijn gebaseerd op onlineonderzoeken van Ipsos onder representatieve steekproeven van stemgerechtigde Nederlanders. Afwijkingen tussen de samenstelling van de steekproeven en de samenstelling van de Nederlandse stemgerechtigde bevolking op de kenmerken leeftijd, geslacht, opleiding, regio, werkzaamheid en stemgedrag bij de laatste landelijke verkiezingen (de Tweede Kamerverkiezingen van 2021) zijn door middel van een weging gecorrigeerd. Het onderzoek in juli werd uitgevoerd tussen 22 en 25 juli 2022 onder n=1.004 Nederlanders, en het onderzoek in oktober werd uitgevoerd tussen vrijdag 21 oktober en maandag 24 oktober 2022 onder n=1.021 Nederlanders.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken