Peter Heshof: Authenticiteit is voorbij

  • Algemeen
  • 31 okt 2013 @ 07:00
  • Link
  • Peter Heshof
    Peter Heshof

    strateeg & tijdgeest-watcher, oprichter BLOOM
    BLOOM
  • InnovatieTrendsMaatschappij

Het tijdperk van 'Ik Hou van Holland', 'Boer Zoekt Vrouw', Jan Smit en Frans Bauer loopt op zijn eind. De huidige tijdgeest verlangt naar vernieuwing, ontdekking en verse inspiratie met nieuwe smaken en tonen. Met de nieuwe tijdgeest zal ook de megatrend authenticiteit verdwijnen. Authenticiteit verschuift van een onderscheidende waarde naar een voorwaarde, waar iedere speler aan moet voldoen om serieus te worden genomen.

Na de grenzeloze jaren negentig, waarin economische luchtbellen werden gecreëerd, hadden we als samenleving de behoefte om weer met beide benen op de grond te staan. Er ontstond een herwaardering voor het lokale vertrouwde leven - Ik Hou van Holland met de Volendamse Jan en de Brabantse Frans wonnen aan populariteit - en we gingen op zoek naar onze identiteit en oorsprong met de 'Why' van Simon Sinek. Tevens wilden we het oude vertrouwde behouden. Denk daarbij aan de opleving van de Mini en de Fiat 500 en de populariteit van het Koninklijk Huis en het Rijksmuseum.
Maar als de tijdgeest te lang in een bepaalde richting wijst, ontstaan er tegenkrachten, net als met de seizoenen.
Er is een beweging gaande die behoefte heeft aan verandering, vernieuwing, verrassing en verse inspiratie. De eerste uitingen zijn al zichtbaar in de samenleving.

Toverwoord
Wil je trends spotten, kijk dan naar de ontwikkelingen binnen food. Restaurants werden transparant met hun open keukens en brachten authenticiteit met lokale - puur natuur - gerechten.
Authenticiteit is nog steeds het grote toverwoord binnen food, maar de boodschap van de Jamie Olivers van deze wereld zal binnenkort niet langer actueel zijn. Omdat het de norm is geworden om je producten eerlijk, natuurlijk, lokaal, ambachtelijk en transparant te maken. Daarmee verschuift authenticiteit van een waarde waar je je mee kon onderscheiden, naar een voorwaarde voor ieder merk en product. Het wordt tijd voor een nieuwe menukaart.

Food kiest voor verrassing
De nieuwe trend binnen food zal draaien om pure verrassing van onze smaakpupillen. Niet met een authentieke burger van Texels lam, maar met een burger van zachte pork belly. Of nog beter, een burger waar we ook lekker duurzaam van kunnen genieten, zoals de zeewierburger - the Dutch Weed Burger. Of nog iets verder in de toekomst: de hamburger van supermals gekweekt vlees.
Een ander foodvoorbeeld van vernieuwing is de Cronut, bedacht door de Dominique Ansel Bakery. De hit op dit moment in New York, herkenbaar aan de lange rij van wachtenden voor de bakkerij. De Cronut is de combinatie van een croissant en een donut. Niet echt authentiek, maar wel erg lekker. Zo zullen er de komende jaren meer foodinnovaties komen die ons zullen prikkelen en verbazen.

Mode
Het is Lidewij Edelkoort die - met haar recente 'Mode Biënnale' in Arnhem met als thema 'Fetisjisme' - duidelijk aangaf genoeg te hebben van de brave mode van de afgelopen jaren. Volgens haar is de mode toe aan vernieuwing. Want veel modehuizen innoveren niet echt, maar borduren veilig voort op het oude vertrouwde.
Juist in zo’n behoudende omgeving ontstaat er een tegenreactie met ruimte voor experimenten en vernieuwing. Zoals Iris van Herpen die experimenteert met nieuwe stoffen. Ze combineert haar handwerk met 3D-printing. Binnenkort zal deze 3D-geprinte kleding onderdeel zijn van haar nieuwe commerciële collectie.
Je ziet de vernieuwing vooral van onderaf opkomen. Zo hebben achttien net afgestudeerde modeontwerpers van de Artez Academie in Arnhem als collectief de aanval geopend op de klassieke catwalk in Parijs. Met de actie 'The Much, Much' hebben deze ontwerpers vanuit hun vrachtwagen een eigen catwalk georganiseerd met eigen modellen, pal voor de entree van de modeshows van Viktor & Rolf, Vivienne Westwood, Yves Saint Laurent en Givenchy. Hun doel is de vastgeroeste en traditionele modewereld even flink op te schudden.


De eerste mens op Mars
Na een lange periode van navelstaren en het koesteren van onze landsgrenzen, ontstaat er weer behoefte om verder te kijken, omdat daar de nieuwe kansen en innovaties liggen.
Deze nieuwe periode is vergelijkbaar met de jaren zestig. Toen had je het tot de verbeelding sprekende Apollo-project dat in 1969 de eerste mens op de maan zette. Nu, ruim veertig jaar later, is er weer een drang om onze grenzen te verleggen. Niet met de commerciële ruimtevluchten met Virgin Galactic van Richard Branson waarbij je voor 250.000 dollar per retourticket zeven minuten gewichtloos kunt zweven buiten de dampkring. Maar veel uitdagender, namelijk met de eerste bemande missie naar Mars. Bedoeling is dat er over tien jaar, in 2023, een permanente groep mensen op Mars gaat leven. De inschrijving voor Mars One is wegens succes al gesloten. Ruim 200.000 mensen hebben zich opgegeven voor deze enkele reis naar de rode planeet. Zal Jan of Frans zich al hebben aangemeld?

Peter Heshof is oprichter van trend & marketing buro Bloom, actief als tijdgeestwatcher en marketingstrateeg, en met zijn bureau winnaar van een Twoty Award in de categorie Trend Implementation Agency of the Year 2012.




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken