MKB klimt voorzichtig uit het dal van de crisis
- B2b
- 15 mei 2015 @ 14:23
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkOnderzoek
- 15 mei 2015 @ 14:23
- Redactie B2B
Het MKB zag de omzet in 2014 met 4 procent groeien en het bedrijfsresultaat nam met ruim 25 procent toe. Het ziet er naar uit dat het midden- en kleinbedrijf langzaam uit het dal klimt. Dat is de conclusie van de brancheorganisatie, maar blijkt ook uit onderzoek van de SRA, de netwerkorganisatie van accountantskantoren. De SRA analyseerde vorig jaar ruim 3200 bedrijven. Automotive, detailhandel en bouwen blijven nog achter bij de groei.
Vrijwel alle bedrijven in de analyse van SRA hebben een omzet tot €10 mln. Deze bedrijven deponeren bij de Kamers van Koophandel vaak alleen de verplichte balans en geen winst- en verliesrekening, waardoor inzicht in de resultaten niet goed mogelijk is. Doordat accountants aangesloten bij SRA de gegevens bundelen is dit inzicht voor het eerst wel te krijgen.
Faillissementen lopen terug
In 2012 en 2013 zag het MKB de omzet inkrimpen. Nu zien we dat het aantal faillissementen terugloopt. Zo meldt het Financieele Dagblad. Winstherstel komt vooralsnog door kostenbesparing, door een defensieve strategie van de ondernemers. Fou-Khan Tsang, bestuurslid van SRA, zegt in het FD dat de cijfers over 2014 laten een trendbreuk aangeven. Het zijn vooral de vier grote steden en de noordelijke provincie die omzetgroei laten zien. Vorige week meldde het ING Economisch Bureau dat de investeringsbereidheid onder kleine ondernemers weer – voorzichtig -Het gaat daarbij vooral nog om vervangingsinvesteringen.
Export doet het goed
Volgens MKB Nederland doen exportgerichte (industriële)sectoren en de toeleveranciers van deze sectoren het goed. De organisatie waarschuwt voor een hoera-stemming. Vooral ook omdat de bouw, detailhandel en automotive achterblijven. Dat het resultaat hoger uitkomt komt ook door daling van de huisvestingskosten en verkoopuitgaven én door besparing op de inkoopkosten. (Bron: FD)
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
- MKB
- SRA
- kostenbesparing
- onderzoek
- stijging
- economie
- bouw
- omzet
- crisis
- detailhandel
- automotive
- winst
- export
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag...
- Martien Korting van Gripp: 'Ondernemers in de creatieve sector...
- Column Weg met de vooroordelen, krasse knarren werken nog prima
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een beetje van iedereen'
- Strategische denkers (14): Wegbereider zijn is de beste...
- BvA: Wees kritisch maar noem duurzaamheid wel
Laatste Nieuws
- 'Excellente marketing kan niet... 03-05-2024
- Strategische denkers (14):... 02-05-2024
- 'Mensen zijn minder complex dan ze... 02-05-2024
- Spotler Group neemt Momice over02-05-2024
- 'Merken hebben onwijs veel te winnen... 01-05-2024
- Keynote Nathalie Lam van Philips:... 30-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing